Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-13, 08:59   #19515
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Det ble nylig tatt en avføringsprøve av meg for og sjekke om jeg har nok elastase (fordøyelse-enzymer),og da jeg fikk svaret tilbake sa de at grunnen til at den var så "utvannet" var fordi jeg spiser en "overload av fett".
Jeg innbilte meg at når man bruker fett som energikilde, så trekker kroppen ut det den trenger og da burde ikke resultatet i andre enden være "utvannet" (normal fast avføring, men altså visstnok "utvannet"). Noen som vet?

Vel, problemet ditt er vel at kroppen din ikke klarer å nyttegjøre seg all den energien du putter inn i den. Du sier jo selv du spiser mer enn 3500kcal og likevel går ned i vekt.
Mangel på fordøyelses- enzymer er jo feks akkurat noe som kan hindre at næringsstoffene tas opp av tarmen og dermed seiler mer eller mindre ufordøyet gjennom. Man trenger ikke få fett- diare selv om det er mye fett i avføringen.
Nedsatt elastase- produksjon tyder på problemer med bukspyttkjertelens enzymutskillelse og er vanlig blant feks diabetikere!