Vis enkelt innlegg
Gammel 08-04-13, 20:27   #1
rut311
Seniormedlem

Medlem siden: Oct 2010
Alder: 39
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Lavkarboutviklingen

For 3 år siden startet jeg med lavkarbo.. Da var det ketogent, med fokus på kjøtt, fett og grønnsaker under jorden - som hovedregel. Jeg lagde også knekkebrød av frø, ja tilogmed litt havregryn i, men det var bare for å ha noe å legge mye pålegg på. Jeg spiste tre måltider om dagen, og det var nok. Siste måltid var en skål med 100 gr fløte og 50 gr bringebær, med noen dråper vaniljeessens.. Middagen bestod av kjøtt, fløtesaus og blomkål/brokkoli. Jeg var hardnakka og konsekvent med alt jeg tok inn, og det gav utrolige resultater. Jeg kan ikke huske at jeg var særlig sulten, kanskje litt i starten under tilvenningen..

Dette er bare 3 år siden, og før jeg opplevde stormen i media om lavkarbo. Før alle lavkarbo-bloggene, kokosmel og sukrin skjøt fart. Joda, det var sikkert på markedet, men det var ikke så fokuset på det.. jeg synes å huske at fokuset var et annet den tiden, også her på forumet. Etterhvert som mediene satte fokus på dette kostholdet, så følte jeg det var som en eksplosjon av nye blogger, oppskrifter og matvarer.
Jeg elsker de delikate lavkarbo-bloggene, som bugner av inspirerende oppskrifter og bilder, men jeg merker også at det tar fokuset mitt tilbake til den matvanen jeg hadde før.. Nå handler det ikke lenger om "kjøtt og flesk", nå handler det om å skape etterligninger til den "forbudte" maten.. den maten og matvanen som verken kroppen eller hodet mitt tåler.. Jeg tåler virkelig ikke søtstoffer, verken stevia, sukrin eller andre.. det gir søtsuget tilbake, og jeg tenker bare på mat og kaker.. Det var jo kakene jeg måtte bort ifra for 3 år siden. Jeg har siste året utviklet en spiseforstyrrelse, som ikke dekker noe som helst annet enn en trang der og da.. jada, det er fortsatt lavkarbo, jeg tenker på tennene.. men jeg nå må kvitte meg med kaloriene som jeg får gjennom disse kakene. Tankegangen min er ikke bra for tiden, og jeg vil så inderlig tilbake til da jeg ene og alene tenkte hva som er godt for kroppen og helsa mi, og ikke hva "det som sitter mellom øra" vil ha.

rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat