Vis enkelt innlegg
Gammel 08-04-13, 08:17   #19350
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med Lillemy71. Jeg har et semester nå med fag som er obligatoriske i emnegruppen min og som jeg nok ikke ville valgt selv om jeg kunne, og jeg holder på å kjede vettet av meg. Men guleroten er at jeg kun vil ha ti obligatoriske studiepoeng igjen når dette semesteret er over, og ellers kan velte meg i mange andre spennende og relevante emner fremover.

Og sånn vil det nok være nesten uansett hva man velger, det er alltids noen obligatoriske fag man må slite seg igjennom som kanskje ikke er så interessant. Spesielt første året i et studieløp kan være litt kjedelig, men det går seg til.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Høyskole har vel mer definerte linjer tror jeg (men du kan ta noen fag fra andre retninger), og det er mindre klasser og er generelt mer oversiktlig enn universitet (som jeg aldri har skjønt meg på )

Tradisjonelt sett driver ikke høyskoler forskning i særlig grad og tilbyr heller ikke master/doktorgrader, selv om det i senere tid har kommet enkelte studier hos enkelte institusjoner på dette nivået. Man kan heller ikke studere "rene" fag, feks historie, fysikk, på en høyskole, da disse fokuserer mer på yrkesrettede utdannelser. Men dette endrer seg hele tiden og det kommer også an på hva man velger av studie.

Høyskole og Universitet går om en annen og man finner begge deler innenfor en institusjon. Før kunne man ofte velge fag friere på universitetet, men nå er det lagt mer føringer på dette, spesielt dersom man skal ha en veldig spesifikk utdanning som ender i en spesifikk tittel. Dette gir visse krav til studiekompetanse. Men det er forskjell mellom institusjonene og fagretninger så her må man nesten sjekke litt opp på forhånd.

Sånne valg er ikke enkle, men det er ikke noe nederlag og skifte studieretning/fag underveis dersom man oppdager at man har gjort feil. Jeg begynte på dataingeniør mitt i den verste hypen (rett før 2000) og oppdaga raskt at jeg ikke ante hva jeg holdt på med. Skifta studieretning og fant mitt kall i materialteknologi som jeg nå også har en Ph.D. i.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose