Vis enkelt innlegg
Gammel 08-04-13, 07:26   #32
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Magesyre og kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Må protestere litt her;
Jeg lever lavkarbo, max 25 karber pr dag og har levd lavkarbo i to år etterhvert.
Alle prøver tatt hos meg viser at magnesium ligger øverst eller over referanseområdet, selv om jeg ikke har tatt noe tilskudd.
De siste månedene har jeg tatt multivitamin som også innehplder magnesium og da er jeg godt over referanseområdet.
Siden en av de beste kildene til magnesium i kosten er grønne grønnsaker som iallefall jeg mumser i meg daglig med god apetitt, så blir det feil og si at vi lavkarbere må ha tilskudd av det.
Magnesium-mangel er forøvrig ikke vanlig
http://www.apotek1.no/kost-og-ernaer...aler/magnesium

Jeg ville ikke ha tatt apotekets informasjon for 100% god fisk. Den kommer fra de samme folkene som påstår at lavkarbo er usunt - altså er strengt regulert.

En annen faktor med hvordan man bestemmer magnesiummangel er at blodprøvene kun forteller om serumbalanse, ikke om vevsbalansen. Man kan godt ha et velbalansert eller høyt nivå i blodet og mangel i vevet. Har man f.eks d-vitaminmangel eller andre problemer som påvirker reseptorene vil man neppe kunne ta opp magnesiumen selv om den når blodet. En annen faktor er at høyt kalsiuminntak vil kunne delvis blokkere magnesiumopptaket.
Skal man ha en noenlunde pålitelig magnesiumprøve med hensyn på hva som skjer i vevet må den tas intracellulært.
En av de største konsentrasjonene av magnesium finner man i sjokolade.

Så for oss legfolk uten tilgang til disse prøvene er det faktisk ikke så dumt å rett og slett prøve med supplementering. Magnesiumoverskudd, når det tas oralt, gir de fleste en kjapp tur på do, så det er ikke regnet som farlig. Og enten kjenner man virkning (søvn, muskelavspenning, indre ro, reduserte muskelkramper er mest vanlig) eller ikke. Er det ingen virkning kan man bare slutte igjen.