Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-13, 13:39   #41
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

... Det har jeg alltid lurt på - hvilken biokjemisk begrunnelse som ligger bak utsagnene om at lavkarbo (og da gjerne helt uspesifisert lavkarbo) er en mangelfull måte å spise på, mens vegetarienere omtrent bæres fram på hendene?

Enhver må da forstå at et dyr (ja, vi er et dyr) som avhenger av vitaminer, fettsyrer og proteiner som det er mye mer av i animalsk mat enn i vegetarisk vil trives helsemessig bedre på et kosthold som også innkorporerer dette? (Men det er kanskje for mye forlangt nå som vi forsøker å få laks til å produsere like mye omega3 på sojabønner som på småfisk...*sukk*)

NB - jeg ser her utelukkende på de helsemessige virkningene av vegetarisk (vegansk) mat vs et kosthold som også inneholder animalske produkter. Den etiske siden av saken er interessant, men kan gjerne tas i en annen tråd.

Men ... "du er hva du spiser"? I så fall vil jeg heller være en ku enn en grønnsak (Ja, det er sagt mer flåsete enn jeg egentlig vil så inne for dersom noen begynner å tolke det i 100% alvor. Maks 70% er tilrådelig.)

Mennesket er jo designet som alteter, vi mangler mye av enzymene og fordøyelsessystemet for å utnytte næringa i mye av plantekosten optimalt, men vi produserer heller ikke c-vitamin og sliter med å spise ubearbeidet kjøtt grunnet svake kjever, butte tenner og liten evne til å bryte ned skumle bakterier som av og til forekommer i rått kjøtt. de eneste tingene man kan si med 100% sikkerhet at vi er "designet" for å spise rått og som vi greier å utnytte godt er det meste av fisk, frukt, bær og noen typer "grønnsaker" som kokos, avocado, oliven, tomat (de er strengt tatt i grenseland mellom frukt\bær og grønnsaker). Resten sliter vi i større eller mindre grad med uten å ha varmebehandlet, knust etc.

Vegetarkost har potensialet, men du skal sannelig vite hva du gjør for å få den til å fungere godt. I tillegg må en ta tilskudd med vitamin B12, det vitaminet er vell det fremste beviset på at vi ikke er vegatarianere. Du må bl.a kombinere en rekke proteinkilder for å få høyverdig protein. Du må innta noe med c-vitamin om du vil ta opp ok mengder med jern fra f.eks korn, men ideelt bør de spires etc. Du finner nesten ingen vegetabilske kilder til langskjedede flerumettede fettsyrer som DHA, DPA, EPA, SDA, GLA og AA. Noen alger, hampolje, nattlysolje og solbærolje er omtrent de eneste som inneholder en eller flere av disse viktige fettsyrene. veganere er riktignok ikke så verst til å lage disse, men om de får optimal mengde er jeg usikker på.

Jeg synes man bør dekke behovet for flerumettet fett og protein med animalske kilder og så kan man heller la litt frukt og bær, moderat med nøtter og mye grønnsaker stå for mange av vitaminene, mineralene og karbohydratene vi bruker i tillegg.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat