|
Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Etter å ha ligget lavt i flere år, begynte jeg på 40mikrogram D3 i høst. Første måling før jul viste ingen endring. Så begynte jeg å ta ca 10 minutter solarium en gang i uken i tillegg. Etter 6 uker lå vit- D innenfor ref. området for første gang! Helt nederst, men innenfor selv de nye grensene som jo er høyere (75-200 er det nye anbefalte nivået) enn de gamle.
På toppen av det hele er jeg GBP- operert(derfor kan jeg ikke ta høydose vit- D for det er sterkt for magen) og har lavere opptak fra tarmen, så jeg er sikker på at det er den lille dosen solarium som har hjulpet meg.
Ikke at jeg merker noen som helst forskjell på noen ting uansett hva blodprøvene viser, men det er meg da!
Så flott at det virket for deg (blodprøvemessig) - så får vi bare håpe at det også er positivt for kroppen, selv om du ikke "merker" noe.
For min del virker det som at vitaminer og mineraler går så gradvis at det er vanskelig å merke noen konkret virkning å sette fingret rett på... Men for min egen del så har jeg - etter å ha oppjustert vitaminer/mineraler "og sånt" fått mye hardere negler, mer fuktig hud og mindre infeksjonssykdommer. (Burde ikke si det når jeg sitter her med sår hals/hoste og nettopp har kommet meg av omgangssyke, men det er faktisk det eneste + 2-3 kortvarige forkjølelser jeg har hatt innom på 3 år...)
Visste ikke at anbefalt nivå var oppjustert! Det forklarer altså hvorfor legen ikke pirket på meg nå sist - da kom jeg med litt over 150nmol (har redusert tilskuddet litt etter det ... ), mens han anbefalte reduksjon i tilskudd med en gang jeg var over referanseområdet tidligere.... (Ikke at jeg er så veldig bekymret - har nemlig hørt at sydeuropeerne har høyere øverste referanseområde enn oss, så det kan umulig være veldig problematisk å gå noe over. )