Vis enkelt innlegg
Gammel 23-03-13, 14:40   #11
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 54
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har nok sikkert noe å si at det inntaes sammen med en fettkilde som kan dempe blodsukkerstigningen, BenteR.

Personlig er potet noe av det jeg savner aller minst, og tross at jeg er åpen for å smake det meste synes jeg potet i marsipan hørtes skummelt ut.

Var på et foredrag med Birger Svihus i Mo i Rana for en god stund siden, og blogget om det for han snakket om dette med kokt varm/kald potet. Sitatt fra bloggen min:

Sitat:

Er det sant at karbohydratene i kald kokt potet ikke tas opp i kroppen?

Nei det er ikke sant. Karbohydratene i kald kokt potet tas opp i kroppen, bare saktere enn om den kokte poteten er varm. Det er rett og slett vanskeligere for kroppen å fordøye stivelsen i kald kokt potet.

Birger Svihus, professor i ernæring, forklarte dette for oss på lavkarbokonferansen i Mo i Rana.

Det handler om at stivelsen i kalt kokt potet retrograderer, som betyr at den “går tilbake” etter oppvarming/koking og dermed blir vanskeligere å fordøye igjen. Rå potetstivelse er også vanskelig for kroppen å fordøye.

Retrograderingsprosessen når stivelsen “går tilbake” tar tid sa Svihus, ca 4 dager.

Så da vet dere det, dere som lurer :-)

Nå har ikke jeg testet dette selv, men det skal jeg jammen prøve å få til i løpet av påsken. Noen sier altså at kokt kald potet ikke påvirker blodsukkeret i særlig grad, andre (som Svihus) sier at det gjør det men at det tar lengre tid.

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat