|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.
Jeg skal lage Boeuf Bourguignon (med elgkjøtt) i påsken. Har aldri laget det før, men har funnet en oppskrift som bruker 1 kg kjøtt. Jeg har derimot drøyt 1.4 kilo kjøtt (veid i frossen tilstand), og lurer på om jeg burde justere oppskriften noe - da spesielt med hensyn til væske, og om jeg gjør det burde jeg da legge til mer rødvin eller bare mer kjøttbuljong? Og bør jeg da også ha litt mer mel i? Oppskriften sier i utgangspunktet 1/2 flaske rødvin og 4 dl kjøttbuljong og 2 ss hvetemel.
Jeg er ikke så dreven på å lage denne type mat 
Det kommer jo ann på om det er rent kjøtt du har eller om det evt må renskjæres noe, kanskje blir det ikke så mye mer kjøtt. Dersom du ikke bruker mer væske, blir det rett og slett litt mindre saus på kjøttet. Øker du opp væskemengden må du kanskje øke litt på hvetemel men ikke så mye for dette skal jo være en slags sjysaus. Hva du evt skal øke på med av buljong eller vin blir jo en smakssak også, så kanskje litt av begge deler? Evt kan du ta alt i oppskriften og gange opp med 1,4 men det blir jo fort litt "teite" mål på diverse ingredienser.
Hadde jeg vært deg hadde jeg bare brukt kjøttet du har og målt opp de andre ingrediensen etter oppskriften, ser det ut til å bli litt lite saus kan du jo fylle på litt til før alt er ferdig.
|