|
Sv: P-piller, bivirkninger, hårtap osv
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Der sier du noe... min lege - som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av vitaminer/mineraler sin virkning på kroppen frarådet meg kobberspiral nettopp fordi ekstra kobber ofte økte kroppens egen østrogenproduksjon. (Og med lavt stoffskifte så binder østrogenet opp en del hormoner.) Det østrogenet man eventuelt produserer på grunn av økt kobber vil iallfall være biologisk korrekt.
Ah. Akkurat dét visste jeg ikke. Men mulig det blir litt sånn bark- og vedproblem her, men mer (ikke-syntetisk) østrogen er da neppe en dårlig ting for en med pcos? Mulig det blir for enkelt. Har uansett kun opplevd én bivirkning av kopperspiral, og det er at jeg kjenner eggløsninga mi, hvilket kan forklares med at jeg ikke har hatt eggløsning på hormonprevantiver, og at jeg knapt har hatt dem uten også. Men skal man først være sikker, så tror jeg for min del at spiralen er the lesser of evils.
Opprinnelig lagt inn av rut311, her.
Tusen takk for svar!
Jeg tror jeg skal bestille time hos fastlege, og diskutere Diane med henne før jeg evt begynner.. jeg vil på ingen måte utsette meg selv for en ny runde med depresjon og andre ting.. inkl vektøkning. Kanskje jeg evt kan få til en oppfølgning på dette..
Photo - hvordan behandler du håret ditt, altså - gjør du noe for å skjule problemet? noen tips til hvordan jeg kan "leve med det" og akseptere det? Jeg mister jo selvtilliten hver gang jeg ser i speilet.. Ikke tør jeg farge det, eller gå til frisør for klipp.. så det blir hestehale(ikke stramt) og klemmer for å få det tettest mulig.. Klipper det faktisk selv også.
Det er ikke lenger så tynt at det er sånn WOW, så tynt. Men jeg har jo opparbeidet meg noen triks opp igjennom. Jeg vasker sjelden håret mer enn en til to ganger i uka, for å unngå slitasje (fett hår ser dessuten tynnere ut, og hyppig vasking får det til å bli fetere på sikt. Kompenserer ellers med en god tørrshampoo), og bruker en hårgelé som gjør hårstråene "tykkere" (hveteproteiner, tror den heter Eco Chick, og at jeg bestilte den på iHerb), og så føner jeg håret (med lunken/kald luft) med hodet opp ned for litt ekstra volum. Det finnes også gode volumshampooer der ute som løfter hårene noe fra røttene.
Jeg synes for øvrig at du fint kan koste på deg et frisørbesøk! De har mange fine klippeteknikker som kan gi håret litt mer volum og se tykkere ut. Finn en som er god, og bestill en time om du har penger til det. Det er vel verdt det!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|