P-piller, bivirkninger, hårtap osv
Jeg har over flere år mistet gradvis hodehår, og endelig fikk jeg time hos en hudlege. Han så raskt hva som var årsaken, og det var noe han kalte androgen alopeci(mener jeg), altså det samme hårtapet som mange menn har. Det blir gradvis uttynnet i vikene, så på issen... det er så mange som 1 av 5 kvinner som får dette, mente han.. heldigvis blir ikke kvinner skallet på samme måte(kan nok skje det også, men sjeldent). Jeg synes det var godt å få et svar på problemet, og bare det å bli SETT og få bekreftelse på det jeg opplever som dramatisk.. jeg har lenge brukt NISIM shampoo uten at det har stoppet hårtapet, forhåpentligvis har det begrenset - har jo brukt en del penger på det. Skal jo virke positivt på det som legen mente jeg var sårbar for - dihydrotestosteron..
"Så, hva gjør vi", sier legen.. Han setter meg på Diane, p-pillen. Har ingen erfaring med p-piller, og blodprøvene tatt av fastlegen viser normale hormonprøver.. derfor skjønte jeg ikke helt årsaken til å bli satt på østrogen, men etter litt lesing på nett skjønte jeg at det vil hemme testosteronproduksjon i eggstokkene.. ?
Det andre tiltaket var Minoxidil eller Rekrea forte.. Han viste meg før og etter bilde av en dame som hadde brukt det.. det virket lovende hvis det virker på meg. Erfaringer?
Men jeg klarer ikke å bestemme meg for den p-pillen.. jeg gjør jo alt for å beholde det jeg har igjen av hår, men jeg har en sykehistorie også. Jeg har brukt 4 år i kognitiv terapi pga depresjon og angst, og har akkurat kommet tilbake i jobb, og faktisk også nettopp seponert en type antipsykotika(med indikasjon i depresjonen). Jeg føler meg utrolig mye bedre enn jeg har gjort på lenge, og det er DEILIG! Så ser jeg at Diane har depresjon som en svært vanlig bivirkning.. noen med erfaringer? Jeg er også redd for blodpropp, men ingen i familien har hatt det før, så sjangsen er vel lite.. Og så har jeg hatt migrene, som også er en bivikrning, ser jeg... Er så redd for å få tilbake disse tingene som jeg har blitt fri fra! Likevel vil jeg jo ikke bli fri for hår Er generelt skeptisk til å tukle hormonelt med kroppen, og har ikke nevneverdige problem med verken uren hud eller mens(litt uregelmessig siste året, tror det skyldes stress..)
|