Vis enkelt innlegg
Gammel 13-03-13, 16:07   #29
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 46
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tror vi må skille litt mellom hva som er optimalt i teorien og mulig i praksis, her. Om ungene uten protester godtar at brød og pasta forsvinner/reduseres fra kostholdet så er vel det fint! Om det fungerer!
Selv har jeg to tantebarn som er undervektige og superkresne, og vet at det er en daglig kamp for foreldrene å bare få i dem noe. Og, ja, de har forsøkt så vidt teorien om at "unger spiser bare de er sultne nok", uten at det fungerte i praksis. De kidsa der kan sulte i dagevis på ren trass, om det var så, og å få helt utmagra, slappe unger er vel ikke optimalt uansett hvordan man vrir og vender på det?! Så da blir det en del kompromier - de liker brød, knekkebrød og pasta, og følgelig blir det en del av det, samtidig som de prøver å få inn andre matvarer gradvis.
Jeg har ikke unger selv, så jeg føler ikke at jeg egentlig har noe håndfast å bidra med i denne diskusjonen, men såpass vet jeg at teori og praksis har en tendens til å ikke alltid gå hånd i hånd ...

Jo takk du, jeg har en sånn unge ... Det er ikke bare snakk om kresenhet heller, eller manglende grensesetting (for vår del i hvert fall). Min sønn på 2.5 år er nok hypersensitiv for enkelte smaker, konsistenser etc. Og han er heller ikke av typen som spiser bare han blir sulten nok, det fikk vi erfare i jula (bortreist og annen type mat enn hva han var vant til) hvor han ble ganske tynn til slutt. Så det er ikke alltid så enkelt. Vår sønn spiser knekkebrød (med ymse pålegg), frukt og havrevelling stort sett, og i det siste har han også begynt å spise kylling (den må være helt tørr) og knaskerøtter. Middagsmat vil han ikke ha. Vi prøver å innføre nye matvarer hele tiden, og han smaker ofte på nye ting, men som oftest kommer det rett opp igjen, men vi satser på at det går seg til etterhvert som han blir eldre og før han får mangelsykdommer (han er allerede litt lav på jern)

Men tilbake til diskusjonen. Å gi friske, aktive barn (fullkorns)pasta i blant, som tilbehør og ikke som hovedandel, til middag noen ganger i uka ser jeg virkelig ikke problemet med. Dersom de syns det er helt greit å få det fjernet, da er det jo greit nok. Syns det er vel så viktig at ungene vokser opp med et sunt forhold til mat.

Sist redigert av Cyan : 13-03-13 kl 16:14.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat