|
Sv: Når unga elsker pasta
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg syns det er fascinerende at man automatisk antar at om man er slank og (så vidt man vet) sunn vil man forbli det til evig tid uavhengig av hva man putter i seg. 
Et høyt inntak av f.eks pasta vil over tid gi utslag enten på vekta eller blodsukkeret.
Tja, jeg har ikke noe empirisk bevis her, men 21 åringen her har såvidt jeg kan bedømme fortsatt en slank kropp og et normalt blodsukker.
Det kan hende dette vil endre seg når han blir eldre, og vi får håpe han får sunnere matvaner ganske så snart.
Samboeren min la på seg 15 kg da han var førti, så nå er han innenfor normal BMI, og ikke undervektige mer.
Jeg synes det er veldig ok å forsøke å gi barna et variert kosthold, men jeg er veldig imot å ha dette sykdomsfokuset, eller barn tar skade av fokuset som endel har. Jeg har en treåring her, og som hos alle andre svinger hennes smak og matlyst. Hun er glad i pasta, og ca en gang i uka får hun dette når hun spiser med sin far. Når vi spiser sammen alle tre, lager vi noe jeg også kan spise. I går var det fiskesuppe som hun elsker.
Med den kunnskapen jeg har om kosthold nå, får hun ikke det samme som jeg fikk i min oppvekst. Jeg fikk veldig mye god mat, alt var laget fra bunnen av. Men det var mye potet, mye brun saus med hvetemel, mye brød med pålegg og dessverre mye sjokolade siden mine foreldre drev butikk og jeg stjal til meg det jeg kunne.
|