|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Endelig skal vi til Dublin! Jeg har jo fått med meg at det er flere her som har vært der. Hva bør vi gjøre/se? Jeg har fått med meg at det er flere fine parker i sentrum - sånne steder liker vi, så de skal vi nok finne, men hva mer?
Vi er ikke så veldig museums-galleri-folk, men litt går an. Så ut som det var noen vikingemuseum der som kanskje kunne være interessant? Hva med åpne hager... akvarium eller sånt?
Når skal dere dit? Vi reiser dit om to uker. Vi har vært der 25-30 ganger så vi kjenner byen ganske godt.
Det er i allefall to parker på sørsiden av elva; Stephens Green og Iveagh Gardens. Iveagh ligger litt bortgjemt innimellom husene så den må man lete litt etter. På nordsiden har du en enorm botanisk hage; National Botanic Garden Glasnevin.
Dublinia er et vikingemuseum, rett ved Christ Church. Masse å se på der. Det er også en krypt nede i kjelleren som har åpent av og til.
Ellers så er det en annen krypt under en annen kirke hvor du kan få håndhilse på en 800 år gammel tempelridder. Han har utrolig myke fingre til å være såpass gammel.
Det er så knotete å skrive på mobilen så jeg kan heller sende deg en mer utfyllende pm med linker, hvis du ønsker.