Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-06, 01:36   #109
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kreft

Opprinnelig lagt inn av Nille

Bukspyttkjertelkreft er en helt spesiell krefttype som ikke kan kureres eller behandles om den har spredd seg. Jeg vet ikke hvorfor, men andre krefttyper kan behandles med cellegift og slikt, men IKKE bukspyttkjertelkreft. (Sa de på Ullevål). Før den har spredd seg kan den opereres bort. Men etter det er det ingen sjanse. Behandling av denne krefttypen går kun på smertelindring. Men som sagt prøver de alternative behandlingsmåter nå, så kanskje det er noe forskning på denne krefttypen også.

Jeg mener å ha lest at grunnen til at bukspyttkjertelkreft ikke kan kureres (i de fleste tilfeller) er at den oppdages ikke før kreften har spredd seg til mage og lever. Det som får de fleste pasientene med denne type kreft til å oppsøke lege er nok desverre når den har spredd seg til lever og galle, og de virkelig begynner å føle seg syke. Ofte har da kreften "tatt veien" via magesekk og tolvfingertarm. Jeg har vært borti et par tilfeller av denne typen kreft (før jeg begynte på barneavdelingen) og den ene døde bare et par dager etter at kreften ble oppdaget. Den andre var litt heldigere (var kanskje i 40-årene) og fikk operert bort bukspyttkjertel, magesekk, tolvfingertarm og noe av leveren. Det er vistnok ikke mange som overlever denne type operasjoner, fir de er ganske drastiske (eller de var i allefall det den gangen -2002)

Dette er desverre en "snikende" krefttype, og det er nok hovedgrunnen til at de ikke behandler den så ofte. I tilegg til at når de først opererer så fjerner de ganske mange organer.

Kanskje litt rotete forklart, men jeg har desverre ikke bøkene fra jeg gikk sykepleien her, men skal hente dem, og da kan jeg også svare på dette, for da har jeg det ordrett fra boka, og er enklere å forklare:

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Det er vel så få som har levd størsteparten av sitt liv på lavkarbokost, så jeg lurer på hvorfor du mener det?