|
Sv: Paralgin forte
Det legen sa var direkte sitert fra felleskatalogen, så det er nok rimelig riktig. Og veldig prisverdig at vedkommende opplyste deg, synes jeg.
http://www.felleskatalogen.no/medisi...r-weifa-562631
Sitat:
Forsiktighetsregler:
Kan gi døsighet, og betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. bør unngås. Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyresvikt.
Men når man leser videre og ser eksemplene på hva som er feil diett så tror jeg ikke farene er så store. (Min understreking.) Det er forøvrig bare å bruke dem i et par måneder og så be om et blodprøvepanel for leveren (ASAT/ALAT-prøvene, tror jeg) og se hvordan det går. Ikke mal fanden på veggen på forhånd. 
Jeg anbefaler forøvrig å lese i felleskatalogen generelt mhp legemidler man tar - spesielt linkene for indikasjon, kontradiksjon (når legemidlet ikke bør brukes, eller bør brukes med spesiell varsomhet), forsiktighetsreglene og bivirkningene.... Sånn at man kjenner igjen bivirkningene dersom de kommer - og sånn at man faktisk vet at dette er riktig medisin å prøve (også leger kan fa feil/overse kontradiksjoner)