|
Sv: Hvilke varer bør jeg kutte først?
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.
Tror du det er fett, eller vannvekt jeg har mistet da? Takk for link, skal se på den?
Vet du hvordan jeg finner ut om jeg er intollerant? Hadde jeg merket det selv da? Unnskyld at jeg spør så mye, jeg klarer sikkert å finne det ut selv hvis du ikke vil svare med underskudd så vil jeg vel gå ned selv om jeg reagerer på laktosein med økt insulinutskillelse? Ligger alltid under 2000 kcal, og som regel rundt 14-1500 kcal.
Jeg tør ikke spå hva det er du har sluppet. Sånn erfaringsvis går vann først og så fettet - i rykk og napp.
Intoleranse kan være vanskelig å finne om man ikke har store problemer. Det varierer veldig fra person til person. Jeg regner meg selv som å ha svak fordøyelse ovenfor melk. Det vet jeg fordi at om jeg får i meg mye melk på kort tid så blir jeg fisefull (unnskyld!), får etter hvert diare om jeg da fortsetter med melka - og jeg går ikke ned en tøddel. Om jeg holder meg til ost og smør og litt melk i saus og sånn, så går det bra. Venninna mi er kjempeintolerant og får kraftige magekramper og diare av kun bittelitt ost i maten.
Nei, det er ikke sånn at et "underskudd" automatisk fører til nedgang. Kroppen vår er så finurlig at den har MANGE mekanismer for å spare på kaloriene om den har en liten mistanke om at du sulter den. Kroppen kan reagere med å gjøre deg trøttere og slappere (da sitter du mer i ro og sparer på den måten kalorier), eller den kan f.eks senke kroppstemperaturen din littegranne. Av den grunn kan det hende at vekta både stopper opp og til og med går oppover om man spiser for lite. Så i bunn og grunn kan det hende at kroppen din vil slippe vekt på 2000 eller 1800kcal, men tviholde på den på 1700 eller 1500...
Så det du må gjøre er å spise nok - og spise mat som gir kroppen de næringsstoffene den trenger. (Rene proteinkilder, masse grønnsaker, litt melkeprodukter om det går bra for din kropp, kanskje litt bær/frukt og litt nøtter - ikke tullekalorier ) Da er det størst sjanse for å gå ned, og beholde vekttapet. Spesielt om du finner et aktivitetsnivå som passer deg i tillegg.