Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-13, 13:00   #33
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Første dagen og allerede lei

Opprinnelig lagt inn av mar1, her.

Dette er ikke noe jeg har hoppet inn i, jeg har lest og lest, men det er likevel en prøvelse å finne ut hvordan man skal gjøre det i praksis.

Det er jo også litt klassisk at en er indoktrinert i at fett ikke er bra. Jeg kan jo selfølgelig lese fra lavkarboeksperter at dette ikke er tilfelle, men når man i noen år har sett på dette nærmest som propaganda, da er det ikke alltid så enkelt å overbevise seg selv (selv om jeg nå går inn for dette).

Det er jo litt som at alle mine prinsipper faller nå som jeg spiser lavkarbo

Been there... Jeg var "all inn" for lavkalori, jeg... Selvølgelig høres det vettugt ut å redusere på fettet når fett har dobbelt så mye kalorier pr gram enn karbohydrater og proteiner. Isolert sett er det riktig. Jeg visste ikke da noe om hvordan karbohydrater virker på insulin/blodsukker og tenkte veldig lite over hvor viktig nok og riktig fett er i kroppen. At karbohydrater ikke er nødvendige for oss skjenket jeg ikke en tanke.

For min del har veien gått gjennom økt kunnskap først og egenerfaring etterpå. Og en stor TRO på at vi evolusjonelt er tilpasset et steinalderkosthold. Om man ser seg rundt i verden så er det ikke veldig mye karbohydrater (og de som finnes er trege) i et jeger/sanker-kosthold. Derimot så er matvaretypene ekstremt varierte.

Jeg har ennå ikke vekta i boks - den varierer... men jeg er friskere og føler meg vel på denne maten. Det er faktisk viktigst for meg. Og jeg tror også at når jeg blir friskere så blir det også lettere å nærme meg trivselsvekta igjen.