Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-13, 10:26   #74
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nå har jeg gått lenge på lavkarbo før dette begynte å utarte seg da. Hva mener du ut fra det jeg selv skriver? Jeg vet jo hva lavkarbo er fordi om jeg skriver dette, og jeg har fått energi fra fett. Hva er det du vil fram til? Skjønner ikke..Jeg skrev jo nettopp dette innlegget fordi at lavkarbo ikke funker for meg som kosthold resten av livet. Men jeg har jo erfart lavkarbo for det. Jeg sier ikke at det er lavkarbo som har gjort at jeg har gått opp i vekt, men hungeren etter forbudt mat, etterhvert når jeg gikk på lavkarbo. Bare så det er sagt så er jeg fortsatt for at en skal spise flest langsomme, og moderate mengder med raske karber. Men spise litt av all mat i moderate mengder. Det fungerer best for meg resten av livet, og d er d viktigste at en finner en diett som en kan leve med.

Selv om du var litt for bastant i første innlegget der du råder TS til å følge i dine GR-spor , så synes jeg det må være rom for at noen kan skrive her inne at lavkarbo ikke fungerte for dem. Begrunnelsen for dette kan være så mangt, men jeg tror det er ganske mange som opplever det samme. Denne hungeren etter de forbudte karbohydratene. Og ved å fokusere på langsomme karbohydrater, eller lav GI mat, så tror jeg det kan fungere for mange. Vi er jo så forskjellige! Selv følger jeg Fedon lindberg, men etter så mange år er det jo blitt til min egen variant med noe mer fett enn Lindberg. Jeg ligger på mellom 50 - 70 gram karbohydrater, som er 10 - 13% av energiopptaket på ca 2000 kalorier (jeg trives overhode ikke i ketose). Karbohydratene kommer fra lav GI mat, men jeg holder meg unna ris, pasta og stort sett brød. Kan spise rugsprø, noe frukt osv. Jeg har sjeldent hunger etter det som Kari Marita kaller den forbudte maten; de raske karbohydratene og sukker. Jeg kan ha søthunger, og da lager jeg meg sukkerfrie alternativer.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat