Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-13, 17:15   #42
Kari Marita
Seniormedlem

Kari Marita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og eskimoene spiste...?

At ikke du har funnet en lavkarbo som fungerer for deg betyr ikke at det ikke finnes en - og om du skulle være blant det mindretallet (ja, der er jeg påståelig) som ingen type lavkarbo fungerer for så vil det fremdeles ikke kunne brukes som et bevis på at lavkarbo ikke fungerer på generelt grunnlag.

Samfunnet og økonomien er tilpasset å selge dumme forbrukere crap med næringsinnhold på linje med papp og fortelle oss at det er "mat". Kroppene våre har såvidt derimot knapt nok kommet ut av "jeger/sanker"-tiden. De fleste stedene i verden innebærer dette ikke mye karbohydrater... og i sær ikke raske karbohydrater i form av stivelse uten tilhørende vitaminer/mineraler.

Lykke til med ditt valg. Jeg håper du oppnår resultater, uansett hvilken vei du velger.

Jeg synes til tider man er for redd for lav BMI her inne. BMI ned mot 18,5 regnes ikke som helseskadelig i seg selv

Men mange her svarer nok ut fra til dels stygge erfaringer med selvbilde og usunn slanking mot et (for den enkelte) uoppnåelig ideal. Og det er også forståelig. Dessuten ønsker vi IKKE å bidra til dette. Vi ønsker vel alle å være sunnt slanke uten å promotere den usunne slankingen...

Skal jeg si mitt så antar jeg at siden du skriver at du ikke har god helse at du heller ikke har noe muskelmasse å snakke om. Og du er lita - og du er åpen for at "målet" ditt ikke er det rette for deg. Jeg synes det virker som en brukbar tankegang. (Bare en liten "heads up": det kan hende at du er genetisk betinget for å ha hofter "helt til du dør sultedøden", altså... noen av oss har det sånn. )

For å si det rett ut så får man den peneste kroppen ved å bygge muskler samtidig som man spiser ren, ubehandlet og variert mat laget fra bunnen av (fordi det er så mye dritt i ferdigmaten og så lite næringsstoffer), av å sove godt og nok, av å være frisk (og også å unngå å spise eventuelle intoleransevarer), av å unngå stress, av å drikke vann for tørsten, unngå alkohol og av å begrense tomme karbohydrater (og tomt fett) slik at total energi er tilpasset behovet.

Så er egentlig spørsmålet
- hvor mye av det overnevnte er du villig til å gjennomføre (det medfører offer ... hvilke som er nødvendige for deg, hvilke du ikke vil gjennomføre er det kun du som kan bestemme. Men sjansen for å oppnå målet fullt og raskt reduseres selvfølgelig med redusert innsats. Dog - kanskje må du gjennomføre det på en bestemt måte for å gjennomføre - og da er det viktigere enn "hurtig" og "effektivt")
- hvor mye av det overnevnte kan du gjennomføre (jeg mener, sykdom er uforskyldt, men det setter begrensninger - ikke alle får sove og ikke alle kan trene - og atter andre vil gjøre en kjempeinnsats men likevel oppnå små resultater vektmessig)

Den gode nyheten er at sett bort fra at man som syk kan trene for mye og dermed bli dårligere så vil alle andre endringer sannsynligvis bare bidra til en friskere kropp. Den dårlige nyheten er at det ikke finnes en enkel diettfasit som virker på alle.

Beklager at jeg skrev meg bort... Lykke til på veien mot et sunnere liv og en slankere figur.

Jo takk for d. Jeg vil også påpeke at det er bra om lavkarbo virker for noen. Å jeg mener fortsatt at en skal spise mest av langsomme karbohydrater, og være moderat med raske.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat