|
Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Så da vil det si at når jeg som diabetiker type 1, men som ikke kan bruke insulin og derfor er nødt til og leve strengt lavkarbo resten av livet, så gjør jeg plutselig noe farlig eller usunt???
Selv om jeg spiser veldig variert og får i meg 3500 kalorier til dagen og dekker inn alle nødvendige vitaminer og mineraler???
Jeg liker IKKE slike bombastiske utsagn som dette. Jeg ser forøvrig ikke på lavkarbo som en diett (eller mange, utifra det du skriver om at du har prøvet mange "lavkarbodietter"), men som en livstil.
Jeg tor fullt og fast at hver må finne sin måte og leve på, og så lenge man spiser variert og dekker alle behov til kroppen, så er man på rett vei.
At enkelte driver på med lavkarbo OG lavkalori samtidig, eller spiser kun tre-fire ting; ja det har ingenting med sunn lavkarbo og gjøre, det er uvitenhet.
Jeg blånekter og tro at kornet, potetene, risen eller sukkeret jeg ikke spiser skal kunne gi meg noen mangler.
At mange i Asia lever av ris og ikke er overvektige, er sant, men tror du de spiser så mye av andre ting som vi i Vesten gjør? Ris er forresten utpekt som den største synderen for og utvikle diabetes 2, uansett hvor i verden vi spiser risen.....
Jeg tror ikke at friske mennesker med normal vekt skal måtte leve så strengt lavkarbo som jeg gjør, men jeg tror i fullt alvor at de aller fleste av oss vil profittere på og begrense karbohydratene noe, og ikke minst begrense alle tilsetningstoffene man finner i lett-mat, hel- og halvfabrikata.
Du sier d selv, vi lever generelt for usunt. Derfor vil et vanlig kosthold fungere like bra hvis vi spiser det som er sunt. Å unngår raske karber som feks mye sukker å junk food o.l. Men d er jo bra hvis det fungerer for deg. 
|