|
Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Ikke bra VSB. Det her skillet mellom "fysisk" og "psykisk" som vi opererer med i vesten er jeg mer og mer overbevist om at det er et særdeles kunstig skille. De fleste vil vel si at anorexia er en psykosomatisk sykdom... men hvordan kan man da forklare at en veldig uforholdsmessig stor del av de som sliter rett og slett mangler sink... og en av "bivirkningene" til sinkmangel er et forvrengt selvbilde? Og mange - som meg - har vel opplevd et samleie uten beskyttelse og så skrekkslagen vente på en mens som aldri kom før etter at man hadde tatt en (negativ) graviditetstest? Og depresjon etter tap av kroppsfunksjonalitet er vanlig og forventet... Og en sånn depresjon "skjer ikke bare av seg selv" - det skjer oppreguleringer og nedreguleringer i signalstoffer og hormoner... For min egen del hadde jeg en tung depresjon før jeg fikk stoffskiftediagnosen, og jeg er ikke alene. forskere har nå forsket seg fram til det samme - at manngel på stoffskiftehormon i hjernen (ikke bare funksjonalitetstap som følge av sykdommen) hos mange medfører depresjon. Dette er et av problemene med levaxin, som ikke alltid lar kroppen få produsere nok t3 til å motvirke dette - for alle medisinerte.
Huff - rant off
Det jeg egentlig skulle si var noe sånt som at du må vurdere hele virkningen, både den positive og den negative før du avveier om det er "verdt" det. Kanskje trenger du ikke den doseøkningen for å fungere bra nok? Jeg vet ikke - kaster bare fram en tanke her.
Tarato - så rart... det kunne jo nesten virke som du ikke har nok ensymer/magesyre eller at du spiser noe som ikke er så veldig bra for deg? (Digger forresten avataren din. Pippi er alltid så positiv.)
Vel. (Som Kanutten IKKE sier... ) Jeg er ikke opplagt i dag - har hatt en drittnatt etter en kjempekrangel med han sta tullingen jeg stort sett er veldig glad i.
På den meget positive siden så har jeg klart å kvitte meg med helgetilskuddet nå (overraskende fort denne gangen) og satser på en kraftig melkeredusert, alkoholfri tid framover.