|
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.
Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).
MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.
Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?
Det du snakker om et ketogen lavkarbo. Som bare er en liten del av lavkarbobildet. Er det ikke før du hørte om grovkarbo du har hørt om noe annet enn ikke-ketogen lavkarbo? Hva med f.eks Fedon Lindberg? Generell lavkarbo? Det er langt i fra noe nytt at man kan spise lavkarbo med mer enn "minst mulig" karbohydrater.
Som Kitt sier så er opptil 150 gram karbohydrater per dag "godkjent" som lavkarbo. Etterhvert som karboinntaket øker, så må fettinntaket minke. En teori er at går du over ca. 70 gram karbohydrat pr dag så bør fettinntaket begynne å begrenses.
Men det fungerer fortsatt for flesteparten, så lenge de ikke spiser mer enn de forbrenner. Noen må jo ned på ketogent nivå for å gå ned, men langt i fra alle.