Tråd: Leggkrampe
Vis enkelt innlegg
Gammel 28-01-06, 13:58   #23
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Leggkrampe

Min lege sa iallefall til meg at både p-piller og p-sprøyter gir beskyttelse mot graviditet ved å hindre eggløsning gjennom tilførsel av hormoner. Den virker på to måter. Den forhindrer eggløsning og påvirker slimhinnen i livmoren slik at et befruktet egg ikke får næring til å feste seg eller vokse der og slimet i livmorhalsen endrer karakter, og det blir tykkere og seigere( slik som det normalt bare er etter at man har hatt eggløsning) Sædcellene får det da mye vanskeligere med å passere livmorhalsen.

Når man slutter med pillen må hormonene må liksom "normalisere" seg igjen før man får eggløsning igjen. For noen skjer dette fort, for andre kan det ta to-tre mnd. Aner ikke hvorfor.....

Men det kan jo være en slags pille som ikke gjør noe med eggløsningen altså.. Det finnes en østrogenfri p-pille som gis til ammende. Den hindrer visst ikke eggløsningen . Spør legen din vel !