|
Sv: Januarstartere
Opprinnelig lagt inn av L@dy jojo, her.
Hei Lullapie, vet at flere av oss som har PCOS`s tåler ikke mye karber, og veldig lite av bla kunstig søtningsstoffer,,,,
Vi må ligge veldig lavt på karber i forhold til mange andre som fint er i ketose selv om de får i seg mer enn anbefalt mengde karber.
Kroppen jobber først og fremst med å komme i hormonell balanse,,,,så kommer vekten etterpå, men..... vi må nok alltid ligge lavt på karber desverre.
Om du i tillegg tar tabletter,,,så kan dette forstyrre den hormonelle balansen.
Jeg har PCOS og også en kronisk betennelse i kroppen, denne blusset opp for et par uker siden, noe som gjorde at jeg måtte krype til korset og begynne på medesiner.
Dette gjorde at jeg stagnerte i vekt med en gang. Så kanskje det gjelder deg også?
Surhetsgraden i kroppen er også viktig, og siden du sliter litt med magesyre kan det høres ut som om du er litt sur i kroppen?
Mitt tips er å kjøpe ph-sticks på apoteket,,,da får du en indikasjon på hvor sur du er i kroppen.
Jeg ville også forsøkt å kutte melke-produkter og byttet med grønne salatblader hver gang du får sure oppstøt, dette er veldig basisk og vil nøytralisere magen din fort :-)
Jeg ville forsøkt at de fleste karbene du får i deg, skal komme fra grønnsaker. Samt spise de rå så ofte du orker, dette er veldig basisk og er med på å dra med seg masse avfallsstoffer ut av kroppen.
Pleier å drikke olivenolje på morgenen, holder meg for nesa og drikker noen sluker,,,og skylder ned med sanasol (en liten munnfull).
Håper noe av dette kan hjelpe deg :-)
Fortvil ikke, har lest om flere med PCOS som sakte men sikkert har kommet ned i matchvekt, og fått et nytt liv på lav-karbo  .
Kan tabletter stagnere vekten?!
Hvilke tabletter tenker du på da i såfall? Jeg må foreksempel ta 3X500 metformin for PCOS'en, kan liksom ikke slutte med det og hadde vel trodd det heller skal hjelpe på med vekten, enn motsatt? I tillegg tar jeg blodtrykkstablett og anti-depressiv og evt. paracet og ibux for skader jeg sliter med. Jeg skulle gjerne tatt dette opp med legen, men hun aner ikke hva ketose er, så det vil ikke være til stor nytte tror jeg.
Når det gjelder magesyren så er det ikke sure oppstøt jeg sliter med. Det er mer magesmerte og kvalme. For øyeblikket er jeg helt sengeliggende pga smerten i magen. Har vært såpass ille at jeg nesten ikke har fått i meg noe mat, eller fått gjort noe fornuftig.
Tror jeg får kjøpe meg en slik PH test som du foreslår. Spiser grønnsaker, men føler ikke det hjelper noe særlig. Det er mulig jeg innbiller meg det, men har alltid følt at melkeprodukter (yoghurt eller fløte) har hatt en lindrende effekt.
Jeg holder meg lavt med karber (det er i hovedsak grønnsaker og yoghurt som jeg får i meg av karber), men innbiller meg at jeg gjerne ikke får i meg nok fett, kanskje. Da jeg hadde mensen stod vekten helt stille, men heldigvis gikk det litt ned etterpå.
Takk for tipsene. 
|