|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Det er ingen mirakelkur som virker på alle (men det vet sikkert du like godt som resten av oss).
D-vitamin og omega3 virker iallfall immunregulerende. Fravær av sukker og hvetemel er også komponenter som separat er positivt underbygget av forsøk.
Jeg tror ikke det er verken mulig å si at det vil virke eller hvor lang tid del vil ta om det virker. Men jeg tenker at de nok må gi det iallfall 2-3 måneder og helst 6. Og det er på en kjapp metabilisme som en treåring tross alt er velsignet med. OG forutsatt at de raskt kommer seg over på en helsebringende lavkarbo (og da tenker jeg noe sånt som svensk LCHF med vekt på rene, naturlige råvarer og lite erstatningskos). Dessuten må de få barnehagen med på notene (jeg tenker brødskiver og tineyoughurt kan være vanskelig å unngå der) om de skal kunne forvente resultater så raskt. Jo mer "dritt" som er igjen, jo lengre tid om det virker.
Dessuten tror jeg at om dette skal fungere så må familien være med. De kan jo ikke sitte å spise pasta selv og holde det unna treåringen, tenker jeg...
Jeg høres nok veldig negativ ut, men det er ikke mot den typen lavkarbo sin helsebringende virkning - heller mot denne familien sine sjanser til å lykkes på et opplegg som det virker på meg som de er noe tvilende til. Da blir ofte gjennomføringen vanskelig også.
Jeg vet jo at det ikke er garantert å bli allergifri, det var et forslag siden jeg vet at det er flere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo (rene råvarer og sånt var tanken min selvfølgelig). Leave no stone unturned, liksom. De er så triste fordi de må gi bort katten. Venninna mi gråt da hun fortalte det.
Du tror det vil ta såpass lang tid, ja. Da blir det nok vanskelig. For ja, de var litt tvilende til forslaget mitt og er skeptiske til lavkarbo. Skal be dem om å gi ekstra d-vitamin og omega-3 til treåringen i alle fall.
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Sorry, men man gambler IKKE med en 3- årings helse!
Er man allergisk mot katt, er man det, lavkarbo eller ikke! Å sette et barn på streng lavkarbo i håp om at katteallergi skal forsvinne mens man har katten i huset, høres i mine ører fullstendig livsfarlig ut!
Katten har jeg allerede sagt ja til at jeg kan ta over - forutsatt at katten går sammen med de kattene jeg allerede har. De kommer på torsdag fordi jeg jobber mye frem til da, og det er lurtest å ta det når jeg har mulighet til å være mye hjemme. Tanken var jo i så fall å omplassere katten hos meg og at de kan få katten tilbake senere hvis allergien blir bedre.
Jeg regner med at det var å beholde katten du mente var å gamble med helsa hennes. Omlegging til lavkarbo er jo ikke. De kunne virkelig trengt litt bedre matvaner i det huset... Jeg ga henne Barn i Balanse til jul for to år siden, men det ser ikke ut til at den gaven falt i smak... Men venninna mi er ikke så flink til å lage mat. Hun er fantastisk til å bake, men ikke lage mat. Så jeg tror ikke hun orket å stresse med godt kosthold til barna. I den familien er en typisk middag makaroni med torosaus og pølser...
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
For min egen del forsvant faktisk all pels- og pollenallergi da jeg la om til lavkarbo. Har skjønt i ettertid, både fra uttalelser fra min lege og ved tilfeller hvor jeg har fått i meg litt jevnet saus o.l. at jeg har kryssallergi med hvete. Men jeg har skjønt etter flere år på dette forumet at det ikke er noen selvfølge at allergier forsvinner fordi man legger om til lavkarbokost, og at jeg nok har vært ganske heldig. 
Aha, kryssallergi. Det kan jo hende. Fant forresten denne linken om vanlige kryssallergier. Både mora og faren har allergi. Mora var allergisk mot katt da hun var liten og er fortsatt allergisk mot noe gress. Faren vet jeg også reagerer på katt, men ikke så mye. Skal høre med dem hva slags allergier de har.