|
Sv: Tøffe tak - ungdom og rus
Det er så ubeskrivelig vondt når det er noe med ungene våre. Hjertet mitt blør for deg. Jeg vil skrive noe her som du kanskje ikke vil like, men som du kanskje bør tenke igjennom likevel.
Du skriver at han tror han har full kontroll og kan slutte når han selv vil. Hvis han er avhengig av rusmidlene så må han ha hjelp raskt. Men hvis han ikke er avhengig og selv har kontroll, så har du faktisk lov å stille krav til ham. Da tenker jeg at du må kreve at han må slutte med rusmidler hvis han skal få lov til å bo hjemme.
Et barn under 18 år som ruser seg, har atferdsvansker og er barnevernet sitt ansvar. MST er et veldig godt program. Hvis det ikke fungerte, er han fremdeles barnevernet sitt ansvar. Hvis det å bo hjemme med oppfølging fra MST er for svake rammer for din sønn, så er det barnevernsistitusjon som er det neste omsorgsnivået.
Hvis din sønn ønsker å bo hjemme, så må han samarbeide. Som Kitt sier har du bare 1/2 år igjen å intervenere på. Dersom han kommer inn under barnevernet sin omsorg før han blir 18 år, kan de følge ham til han blir 23 år.
Hvis du lar ham få lov til å bo hjemme og fortsette som før, så kommer 18-årsdagen veldig fort. Da er det ikke lenger noe barnevern å få help fra. Rusinstitusjon vil heller ikke være aktuell hvis han ikke selv er motivert for hjelp.
Jeg er helt enig med Kitt. Du må intervenere og du har liten tid.
Du beskriver at han er usedvanlig sta. Det betyr kanskje at han har en styrke i seg som kan bli en viktig ressurs for ham når han begynner å samarbeide.
Lykke til.
|