Vis enkelt innlegg
Gammel 27-01-06, 11:29   #25
Ruska
Medlem

Ruska sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 54
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Allergiutredning er ekstremt vanskelig. Intolleranseutredning enda verre.
Man har ikke 100% eksakte tester ut over provokasjonstester. Mange prøver har riktignok høy treffsikkerhet, men å prikkteste i huden forteller om hudens eventuelle allergi, ikke tarmens. OK det henger ofte sammen, men man kan være allergisk selv om det ikke er utslag på prikktest og ved utslag i huden, er det ikke sikkert det er allergi i tarmen.
Intolleranse kan enkelte gangervære enkel, men oftester det meget vanskelig. Man kan f.eks reagere på, la oss si, paprika, men bare hvis man har spist banan først, den er ikke lett å fange i farten.
Vi liker best når noen mot god betaling , med stor overbevisning forteller oss, at vi ikke tåler dette og hint.Dessverre er det ikke så enkelt.

Har noen påvist "MEGA-matintoleranse for egg, ku-melkprodukter !!! + en del meltyper (hvetemel, rug, havre mm.)."

Burde man ha hatt voldsom diarre med blod og slim, sterke magesmerter og vekttap på grun av malabsorpsjon.

Ehh jeg er ikke helt overbevist, beklager
MVH Torkil

Hei Torkil,

Takk for at du tok deg tid til å svare litt om dette. Jeg både hører og forstår hva du sier, spesielt fordi jeg har lest masse om matvarintolerane og matallergi i løpet av de siste dagene.
Det er kompleks og det finnes dessverre ingen fasit på dette - vi reagerer alle forskjellig.

Jeg har lest mer om kryssreaksjoner på allergier fordi jeg er allergisk mot bjørkepollen. Javel - sa jeg, og legen spurte om jeg ikke hadde merket det. Neeeeeei, sa jeg da - men nå er ikke jeg så ofte i skogen heller da, svarte jeg hihi.
Altså, fordi jeg er allergisk mot pollen, så kan jeg også reagerer på rå grønnsaker, epler, gulrøtter og valnøtter. Dette var matvarer som kom fint ut på testen, men altså...kryssreaksjoner kan gjøre at jeg reagerer på dem også (noe jeg fant ut at jeg gjorde da jeg spiste rå blomkål og hovnet litt opp i svelget).

Hmm.... vanskelig dette.

Så hvordan her disse dagene gått siden mandag ?
1. Hadde vondt i hodet de første 3 dagene
2. lett diaré nesten borte (bortsett fra når jeg spiser noe feil..)
3. Har gått ned i gjennomsnitt 500 gr per dag
4. Føler meg litt lettere i kroppen
5. Litt svie i øynene
6. Sulten nesten hele tiden men prøver å spise mer

Men Torkil.... hva ville du råde meg til å gjøre ?
Jeg skal følge denne steinalderdietten i 4 uker og må ta følgende kosttilskudd:

- Magnesium
- Folatinsyre (tror jeg det var, Folat i alle fall)
- B12
- Omega 3
- Deretter en kur på 2 * 1 uke med BioCare Replete (halv pose til frokost og en halv pose om kvelden)
- Glutamin
- Ultra Clear et eller annet (leverstøtte)..

Masse greier og Dyyyyyyyyyyyyyre saker, særlig den Biocare Replete (800 kr for 1 uke ). Den skal tilføre milliarder av bakterier til tarmen..tjoho..

Men jeg tror nok at alt dette uansett ender opp med at jeg selv må prøve meg frem på hva jeg tåler hjemme, men jeg må jo bli fulgt opp av en lege.

Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat