Vis enkelt innlegg
Gammel 27-01-06, 09:47   #12
Fedonisten
Supermoderator

Fedonisten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 55
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Når har man en spiseforstyrrelse?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hm, det var kanskje litt vel klønete formulert av meg

Jeg tror jeg mente (!) at noen VET jo at de sitter og spiser alt for mye, og får dårlig samvittighet - mens andre bare "stapper" i seg uten å tenke over det - type halvfete menn som bor hjemme hos mamma, og drikker 6 øl og spiser 2 grandis på en kveld foran tven, men ikke tenker noe videre over det..

Hm.. Skjønte du hva jeg mente nå?

Jeg syns du tramper godt rundt i salaten her Mofe - men skjønner at du ikke mener å si noe galt. EN av de fine tingene med deg det - du er for snill til å være slem

Hvis noen VET at de sitter og spiser altfor mye - eller de bare stapper i seg uten å tenke noe videre over det, ja da kaller jeg det å ha et dårlig kosthold. Eller dårlig helse. Eller begge deler. Eller andre ord jeg ikke kommer på akkurat nå. Dette trenger IKKE være en indikasjon på noen spiseforstyrrelse.

Men det KAN samtidig være det.

For mange kan det å spise være den eneste måten de vet om, eller den eneste måten de klarer å håndtere vanskelige følelser eller utfordringer i hverdagen. Et savn eller følelsen av overgrep, følelsen av å ikke strekke til eller følelsen av å bli oversett kan være vanskelig å forholde seg til og klare å takle og kjenne på. For mange blir det lett å ty til mat som trøst da. Maten blir symbolet på noe som kan fylle igjen det hullet eller tomrommet man føler innvendig, og jeg tror at ønsket om at det skal fungere og løse flokene er så sterkt at ikke noe annet gjelder/trenger inn. Mange har det samme forholdet til shopping og føler tilfredsstillelse ved å kjøpe noe. Som oftest noe de ikke trenger, ikke har råd til - og ofte noe de har 1, 2 eller 3 eksemplarer av hjemme fra før.

Nå snakker jeg i vei her gitt......skulle bare si litt jeg... Bare en ting til...

Mange VET at de har en spiseforstyrrelse, men fornekter det. Prøver å si til seg selv at det er helt OK og helt "normalt" å spise i skjul, gjemme søppel etter maten de har spist - og føler skam for at de spiser. Dette er en helt VANLIG følelse når man er spiseforstyrret - men det er ikke normalt for det da.

fra engasjert Fedonist

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat