Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-06, 23:06   #7
litajenta
Medlem

litajenta sin avatar

Medlem siden: May 2004
Hvor: Sandnes
Alder: 63
litajenta har en fantastisk aura rundt seglitajenta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når har man en spiseforstyrrelse?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Skjønner ikke helt det der, jeg. Kanskje jeg har et ivrig behov for å klassifisere ting, men.. lurer altså på når man har en spiseforstyrrelse.

Ta meg da, f.eks. Jeg har aldri kastet opp mat, heller aldri slanket meg ved å spise "ikkeno".

Det jeg HAR gjort, er.. Da jeg var 17, spiste jeg 1 brødskive om dagen i noen uker. Jeg tror det var ganske ubevisst, egentlig - og det var IKKE for at jeg syntes jeg var for tykk. Det var mere mangel på matlyst, som følge av en skrekkelig kjærlighetssorg.

De siste månedene, har jeg spist fryktelig mye sjokolade, og godteri. En sånn diger plate Stratos hver dag, og gjerne litt smågodt i tillegg. Hver eneste dag. Kjente at det gjorde godt å spise godteri.

De siste ukene, har jeg spist svært lite, (kanskje 1/3 av det jeg spiser nå), som følge av sterk kvalme til tider, som følge av angst, og intens uro. Glemte også å spise, men når jeg kjente at jeg var sulten, tok jeg meg litt mat.

Har jeg vært spiseforstyrret? Jeg forstår at det er gråsoner - men jeg tenker som så, er man spiseforstyrret, når man ikke BEVISST velger å ha et dårlig forhold til mat? (enten det er å ikke spise, eller å spise enorme mengder, evt. kaste opp/bruke avføringspiller..)

Ja det kan man ha! For man har en underbevissthet som stadig spiller oss et puss.

Har du hørt at man "straffer seg selv, ved ikke å unne seg selv noe"? Det kan f.eks være noe så banalt som at man vet at man skal drikke vann, man kjenner at man trenger vann, man får t.o.m vondt i hodet pga at man trenger vann, MEN man drikker allikevel ikke vann! Man spiser noe eller drikker noe annet i stedet.

Hjernen er en sammensatt greie. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser noen år og kan masse om dette.

Jeg vil også påstå at man heller aldri blir helt frisk, men man tar kontrollen! Som en alkoholiker.

Jeg har det bra når jeg kan gå f.eks på en diett som Atkins, for DA spiser jeg. Men jeg må passe meg, for jeg har en tendens til å lure meg selv ved å spise for lite.
Men det ville jeg gjort helt uavhengig av diett eller ikke.

Inne på interessesidene kan du lese masse om dette:
http://www.iks.no/
http://www.something-fishy.org/whatarethey/ednos.php

Der finner du også mer om det jeg skriver om..

En ting. Ikke lur deg selv...

Jeg er kun en pm unna.

litajenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg prøver så godt jeg kan å unngå karb.. Svar med sitat