Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-13, 19:02   #30
CookingWithGas
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2012
CookingWithGas er ny på veien

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Nå gjaldt jo ikke dette meg, men siden du er så sikker på den kaloriteorien som stemmer så veldig nøyaktig.
Når jeg ser i den tabellen for skjemaet ditt og tar utgangspunkt at jeg er rolig( faktisk har jeg trent 5 dager i uka i 3 mndr),så burde jeg med mitt matinntak( som jeg har veid OG telt OG skrevet ned hver dag siden mars) ha gått ned 40kg siden mars. Noe jeg ikke har, jeg har gått ned 20kg. Faktisk har jeg mange av dagene spist under de 1800kaloriene skjemaet ditt gir for min vekt pr i dag( ergo jeg kunne ha spist litt mere for 15kg siden). Men det stemmer ikke, sett over tid så har jeg ikke gått ned 40kg, kun halvparten. Og jeg var ikke stillesittende i sommer, vi snakker aktivt villmarksliv med bæring av kano, gåing, padling 8 timer om dagen mm.
Men det stemmer altså ikke på meg. Og jeg har dessverre ikke telt og skrevet ned feil.

Hvis det er regnearket du mener, så er det selvfølgelig ikke noen fasit. Det gir bare et øyeblikksbilde/pekepinn for en enkelt dag, og er basert på en data fra en gjennomsnittsperson som selvfølgelig ikke finnes. Hormonforstyrrelser og andre forhold påvirker bildet.

En annen viktig ting er at etterhvert som du går ned i vekt, reduseres MBR tilsvarende. Merk også at gevinsten ved lavkarbo reduseres jo mer karbohydrater du inntar på en dag. Så for å få et riktig bilde måtte du lagt inn vekt og alle matvarer hver dag, og summert dagstallene. Da kan det hende du hadde endt opp nærmere de 20 kiloene du har gått ned enn 40. Gratulerer, forresten - fantastisk innsats!

Det tar heller ikke hensyn til fettprosent (potensiale for vektreduksjon) eller vann i kroppen.

Så ta det for det det er. Gjennomsnittstall fra forsøk på en stor gruppe mennesker over en relativt kort periode. Jeg har ingen tro på at to mennesker forbrenner likt. Tvert i mot. Jeg er 100% overbevist om at slike forskjeller er årsaken til at noen er overvektige, mens andre synes ute av stand til å legge på seg. Gary Taubes er helt enig. Men det er noe helt annet enn å tro at det jo flere kalorier jo større vektnedgang. Da beveger vi oss over i la-la-land.

Hadde jeg for øvrig funnet en måte å kalkulere på grammet riktig for alle til enhver tid, skulle jeg nok både blitt rik og fått en nobelpris eller to

Sist redigert av CookingWithGas : 16-01-13 kl 19:11.
CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat