Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-13, 22:03   #27
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor snakke om sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Mine tanker:

Hva godt kommer det ut av å snakke om sykdom? Man kan oppnå et "Ååå, så fælt du har det!" Eller ett "stakkars deg". Men egentlig så tror jeg andre bryr seg lite om min sykdom. De vil se vinnere! De vil se positiv energi.

Men hvorfor er det så viktig for meg som er syk, å snakke om det? Er det for å få medfølelse? Jeg tror ikke det. Er det for å bli sett? Jeg tror heller ikke det. Jeg tror det handler om forventninger. Og at jeg ikke vil dømmes som svak!

Jeg føler andres forventninger til hva jeg skal være og gjøre. Det forventes at jeg skal være sånn og sånn. Jeg skal fylle en rolle. Som syk, så vet jeg selv mine egne begrensninger, jeg vet hva jeg greier. Men omverden ser ikke min sykdom, min smerte. De forventer at jeg skal klare det som alle andre klarer! Når jeg ikke gjør det, blir jeg lett stemplet som svak, mindre flink. Derfor er det lett å isolere seg fra det sosiale. For det sosiale skjønner ikke min smerte, min sorg. Jeg kan lissom føle andres fordømming. Og det gir en dårlig følelse.

Er jeg svak om jeg ikke klarer alt det de andre friske klarer? Er jeg svak om jeg ikke klarer å jobbe? Er jeg svak om jeg ikke klarer alt det sosiale? Jeg bare spør! Eller er jeg sterk som klarer meg greit på tross av at jeg til tider ønsker å gi opp?

De fleste sliter med noe, så hvorfor er det mer synd på meg enn de andre? Hvem sier at jeg har det værst? Det er ikke noen konkurranse om hvem som har mest smerter! Hvem som er mest syk. Det er liten vits i å prate om det, de fleste forstår ikke likevel. Så hvorfor bruke energi på dette? Hvorfor prøve å få andre til å forstå hvordan jeg har det? Hvorfor er det så viktig å bli trodd?

Igjen er det pga av at det forventes at jeg skal greie ditt og datt. Og om jeg ikke greier det, er jeg svak. Men jeg tror det er viktig å finne noe jeg er god på. Hva kan JEG klare ut i fra kroppen min? Og så fokusere på det! Prate om det til omverden! Fokusere på hva jeg klarer, framfor det jeg ikke klarer! Da vil jeg bli en vinner i det jeg klarer! Jeg vil bli sett på som en positiv person som klarer ting!

En annen ting: Hvorfor bruke tid med folk som trykker meg ned? Omgå folk med positiv energi

Jeg kan snakke om sykdom og smerter til jeg stuper, men hva godt kommer det egentlig ut av det?

Blir jeg frisk?

Ps, snakker til meg selv her! Er selv kronisk syk, har vært det i 14 år.

Nå har jeg redigert innlegget slik jeg tror trådstarter tenkte. Håper det ble rett Marella!