Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-06, 11:27   #45
Gamla
Potius sero, quam numquam

Gamla sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av mofe

Applaus til deg flap - for at du tør å ta opp dette temaet! For det er et viktig tema. Og da mener jeg temaet "EN person sier ditt og datt - ALLE følger blindt etter."

Men - jeg tror virkelig ikke at alle følger BLINDT etter. Jeg tror de aller fleste her inne, så vidt jeg vet - er i stand til å tenke selv.

For å ta mine tanker rundt dette temaet;

Jeg er rundt 15 kilo overvektig, +/-. Jeg forstår at et lavkarbokosthold, er mitt sunneste alternativ til normalvekt, med også mitt sunneste alternativ til optimal helse. Og da mener jeg generell lavkarbo.

Jeg har tenkt å ta et par uker nå, med å kickstarte det hele. Om jeg skal kalle det skaldeman, eller atkins, eller ketolyse eller whatnot - vel. Jeg får kalle det "mofe ekstrem" inspirert av de overnevnte?

Og ja - jeg må ærlig innrømme at jeg har blitt påvirket av den såkalte "hypen" rundt skaldemans erfaringer. Men så bra da! Er ikke det kjempeflott, at jeg - som har vært her inne nå i rundt 1,5 år, "endelig" ser lyset - igjen? Gjenoppdager "teorien"/læren om at et kosthold basert på mye fett, moderat protein, og minimalt med karbohydrater - er likestilt med vektnedgang?

Men så har vi jo også "disse", som ikke har vært borti lavkarbo før, og knapt vet hva det er (kanskje?) - som har lest om skaldeman i avisen, eller hørt han på raido - ikke har lest boken hans, og blindt begynner å spise kun fett og kjøtt. Joda, de går nok ned - men jeg tror også at disse personene raskt vil forsvinne fra "hypen" - fordi de mangler kunnskapen om HVORFOR de går ned.

Jeg vet ikke om jeg har brakt noe nytt til diskusjonen. Jeg ville vel "bare" si, at okei, kanskje det er en hype nå. Er det bra? Dårlig? For lavkarbo generelt, er det bra, synes jeg. For enkeltmennesker? Ja, hvorfor ikke? Så lenge vi klarer å tenke selv. Og det har jeg en urokkelig tro på at de aller fleste klarer.

Vi er alle enige om at lavkarbo er det beste, det er vel derfor vi er her. Skaldeman har bare skrevet en bok, han har ikke funnet opp kruttet - og det er han jo fullt klar over selv. Jeg har skjønt at han er en likandes kar, som har skrevet en jovial bok - og det treffer folk! RETT i hjertet - slik vitenskapelige bøker ikke har en tendens til å gjøre. Mener jeg.

Så bra Mofe!
For å sitere Skaldemann selv;

Sitat:

Jag har tidvis varit mycket extrem i min kosthållning. Det gav resultat. Men det hade varit bättre om jag valt en mer liberal väg. Då hade jag sluppit alla de problem med extra skinn som jag fick när jag rasade i vikt.

Så altså, det er lov å bruke hodet! Kosthold som Atkins og f.eks Ketolysekuren er jo nettopp mer liberal!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat