|
Sv: Nyresten?
JA!
I fjor, ett år og ca 3 måneder etter at jeg startet med lavkarbo kom tidenes VERSTE smerte over meg da jeg satt på universitetet i London. De smertene vedvarte i flere TIMER til jeg kom meg til sykehus med lystgass og det hele. Det var nyrestein altså. To dager senere fikk jeg operert den ut og reiste hjem til jul morgenen etter. Var nær kollaps på flyplassen, og ble trillet rundt på Gatwick, Gardermoen og Værnes etter det. Nyrestein altså. Ikke en særlig behagelig opplevelse. Å gå med en stent i seg frem til februar var ikke noe særlig heller.
Nå i sommer skjedde det hele IGJEN. Store smerter som jeg ikke trodde jeg skulle overleve. Det slo meg faktisk ut. MEN det er stor sjanse for at det var den ander steinen de oppdaget på røntgen etter første omgang, selv om ultralyd ikke fanget det opp noen uker før den kom ut. Da fikk jeg sykehusopphold i isolasjon pga utenlandsk sykehusopphold tidligere. 
Så, slutt på den litt komiske og veldig smertefulle historien. Har det noe med lavkarbo å gjøre? Jeg aner ikke. Det er jo funnet en sammenheng mellom dyreproteininntak og nyrestein hos menn. Og, selv om jeg er av hunkjønn, spiste jeg mye egg på den tiden. Men jeg har regnet ut at jeg må spise 28 egg per dag for å ligge under anbefalt dyreproteininntak. Så, jeg tror vi kan utelukke det som årsak. 
Sykehuset skal ta prøver i løpet av våren for å finne ut av det, så jeg kan jo rapportere hva de finner.
Hvis du mistenker at du har nyrestein... her er et godt råd: FÅ DEN UT FØR DEN FINNER VEIEN UT SELV!
|