Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-06, 02:46   #36
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Takk for et godt innlegg flap. Og du har helt rett i mye av det du sier om ukas "hype". Det har jeg faktisk påpekt i flere innlegg de siste dagene. Både i tråden om ekstremvarianten, i min lille private "anmeldelse" av boka og i en grønnsaksdiskusjon i dag. Og at det trenges å ruskes opp litt innimellom har du selvfølgelig også helt rett i.

Det jeg reagerer litt på er generaliseringen din. Du sier "dere" som om vi alle er helt "over the moon". som ikke gjør annet enn å hissehverandre opp og laterliggjør alle som ikke har samme mening. Du modifiserer deg riktignok i et senere innlegg ved å skrive "noen", og presiserer at du ikke mener alle. Men allikevel føler jeg at du latterliggjør mye av det som skjer her inne. Har du lest alt som er postet her ? Jeg syns du er både respektløs og urettferdig i din generalisering.

Her er mange mennesker som har kjempet mot overvekt hele livet. Selv om du selv er overvektig syns jeg du viser liten respekt og forståelse for andre i samme situasjon. Det er mennesker her som har sykdommer og problemer som av flere årsaker ikke gjør det så lett å finne frem til en måte å gå ned i vekt på. Det er mange med spiseforstyrrelser. Og når de øyner et håp er det lett å bli revet med. Å kalle dem fanatikere er å trekke det litt vel langt. Kan de ikke få lov å la seg rive med en liten stund ? Håp heller at de lykkes og finner løsningen på sit problem.

Sitat:

Dere snakker om vekt men hva med langtidskonsekvensene av langvarig ensidig kosthold? Dere må ikke tro blindt på funderinger og tanker enkeltpersoner har om temaer som antioksidanter, vitaminer og mineraler. Dere forbanner "livsfarlige" matvarer som lettmargarin og transfett mm. Greit nok, margarin er ikke bra, men det er ikke det som tar livet av dere. Det er det overvekten som gjør! Dere snakker om farlige stoffer i frukt og grønnsaker, bioogisk dyrket eller ei. Hva i all verden tror dere dyra lenger oppe i næringskjeden inneholder da?

Dette utsagnet viser at du enten ikke leser det som skrives her eller ikke leser det nøye nok. Langvarig ensidig kosthold advares det mot hver dag her inne. Det mases (påstås det) om variert sunt kosthold. Nå er det ikke alle som er så overvektige at fedmen dreper - og det ER et ubestridt faktum at det er transfettet som legger seg å årene våre og er årsak til bl.a. hjertesykdommer. Dette kommer bl.a. fra fagfolkene her inne. Legene og ernæringsfysiologene. Det er ikke "funderinger og tanker", det er basert på nettopp den forskningen du sier vi latterliggjør. Og er det mindre viktig hva giftstoffer grønnsaker inneholder fordi dyra er fulle av hormoner og faenskap ? Er det ikke greitt at vi gjør det beste ut av det vi har ? Jeg beklager, men forstår ikke hvor du vil hen med dette.

Dette utsagnet:

Sitat:

Mange av dere forkaster glatt mange tiårs forskning på ulike krefttyper straks en eller annen slankeguru kommer med sine teorier.

er et skudd langt over mål. Og det skal jeg ikke engang kommentere ytterligere.

Jeg har ikke tenkt å kommentere særlig mye mer av ditt innlegg. Bare gjøre oppmerksom på at Atkins ikke er en "kur". Og at lavkarbo ikke er "nytt" i Norge. Jeg oppdaget Atkins i 1982. Atkins har altså vært tilgjengelig i Norge "for hvermannsen" i snart 25 år. Og ute i andre deler av verden enda lenger. Filosofien har gått igjennom en stor utvikling etterhvert som nyere forskning har gitt grunnlag for det. Noe man ikke kan si om norsk ernæringspolitikk de samme 25 årene. Der predikes de samme sannheter igjen og igjen som det eneste sanne. Har man ikke lov til å synes at dette er litt latterlig ? Man burde jo kunne håpe at resultatene Lindberg, Atkins og Ketolyse kan vise til hadde åpnet noen øyne. Og det har de, vi ser flere av de nye og unge forskerne, legene og ernæringsfolkene åpne mer og mer for bl.a. lavkarbo alternativet. Den eldre generasjonen står støpt fast på stedet hvil. Oooops, noen har visst tråkket dem på tærne og ler av dem. Ja vet du, det får de tåle når de ikke følger med i timen.

Men tilbake til Atkins. Siden du har lest Atkins så vet du vel at det er en kostomlegging i fire deler. Den siste delen er vedlikehold. Et kosthold man skal kunne leve på resten av livet. Atkins fortsetter altså der Ketolysekuren og Skaldeman slutter. Og disse tre er desuten så like i startfasen at en skulle tro det var samme diett. De fokuserer på forksjellige ting, men som jeg har sagt tidligere her inne så er likhetene større enn forskjellene. Les bøkene og sammenlign ! (Det har jeg gjort). Ingen av dem har funnet opp kruttet, det har du rett i. Lavkarbo har vært på banen siden William Bantings "Letter of Corpulence" fra 1864 og William Harveys (Bantings lege) "On Corpulence in relation to disease, with some remarks on diet" fra 1872. De fleste lavkarbofilosofier stammer herfra. Til og med Bassøe, Seim og Whitford som var de første norske som forsket og studerte metoden med kostindusert ketose har nok lest sin Banting.

Dessverre er det slik at de fleste ønsker resultater fort. Helst i går. Hastverk er lastverk. Man leser ikke boka (og om man gjør det hopper man elegant over alt som ligner på advarsler), man følger ikke råd. Men det er den enkeltes egen skyld. Det kan ikke noen andre lastes for. Dette er dessuten et diskusjonsforum. Det er opp til hver enkelt å vurdere hva som blir skrevet. Å tro at alle svelger alt ukritisk er å undervurdere intelligensen til medlemmene her inne. Og det mener du vel ikke ?