Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-13, 22:42   #18124
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har heldigvis greid å unngå å utvikle ren tannlegeskrekk, men jeg er også veldig redd for at det skal gjøre vondt. Dette mye fordi jeg, i likhet med sikkert mange andre, ble aldeles traumatisert av skoletannleger som ikke gadd å bedøve for å borre når det var "bare litt"... Og så hadde jeg veldig mye hull i tennene som barn, så dette hendte jo dessverre ofte. Etter grunnskolen dro jeg ikke til tannlege på mange år, nettopp fordi jeg var redd, men så fikk jeg et dytt med å komme meg dit, og fikk oppleve at å være voksen hos tannlegen faktisk er noe helt annet.

Nå drar jeg til kontroll to ganger i året nettopp fordi jeg er redd for at noe skal gå galt inni gapet, har trukket ganske så mange tenner fjeg ikke hadde plass til - uten at det har gjort vondt eller vært skummelt - og til og med en rotfylling har jeg fått. Jeg innleder alltid med "Hei, jeg er redd for at det skal gjøre vondt, og jeg trenger kanskje ekstra bedøvelse". Min nåværende tannlege så forskrekket på meg da jeg sa det, og sa "Jamen det skal jo aldri gjøre vondt!"

Jeg kjenner flere som har brukt lystgass, og disse magiske ikke-sprøytebedøvelsene som Carisma beskriver har jeg også hørt mye bra om. I tillegg så finnes det garantert i Bergen en tannlege eller et tannlegesenter som har spesialisert seg på nettopp dette med tannlegeskrekk...

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett