Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-06, 20:55   #9
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er det vits i å spise frukt og grønnsaker idag?

Opprinnelig lagt inn av Eva

Hei Iset.

Jeg kunne godt tenke meg å gripe litt i det med om vi trenger grønnsaker, og det uansett hva du fokuserte på eller ikke. Så det jeg skriver nå er ikke myntet på deg, men din trådoverskrift fikk meg til å tenke på ting.

Som jeg skrev i en anden tråd hvor Torkil stiller spørsmålstegn ved det Skaldeman sir om at vi ikke trenger grønnsaker, og at det likevel ikke er noe næring i. Her sir jeg bare at vi må passe på ikke å tape hodet pga en slankerevulosjon. Grønnsaker ER da en naturlig ting - som er skapt for oss mennesker - hva ellers? Det svarer til å si at vi ikke lenger behøver å gå ut i solen, at det er mye mer D-vitamin å hente i et solarium, eller mer lys å hente i en elektrisk pære.... HALLO! OK, nå satte jeg det litt på spissen, men dere skjønner hvor jeg vil.

Når folk skriker om at det ikke er mer vitaminer og mineraler i grønnsaker, så stusser jeg alltid litt og spør - Hvem er det som sir det, og hvorfor?. I Skaldemans tilfelle vil jeg tro det er en slags forsvar mot kritiske røster som uunngåelig vil komme. Synes også jeg ser for meg helsekostprodusenter proklamere slike utsagn for å få gang i salget...

Etter alt jeg har lest er jeg ikke i tvivl om at lavkarbo-kure/dieter har noe for seg, men jeg nekter å gå med på at kød og fett er "naturlig føte" og ikke grønnsaker og frukt.

Hehe jo jeg er enig med deg i mye, det er jeg.

Men det er ikke Skaldeman som sier at frukt og grønnsaker inneholder mindre nå enn før, dette er blitt bevist av flere, det har vært artikler i Mat og Helse om det, flere leger og ernæringsfysiologer har snakket om det i artikler osv. Jeg har lest det flere steder og hørt om det på endel kurs. Så dette er ikke noe Skaldeman har funnet på, altså.

Og overskriften min var ganske tåpelig, det ser jeg nå, Mon tro om Nille eller noen andre gidder å forandre den til "Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før" eller noe sånt?

Jeg mener absolutt vi skal spise grønnsaker, men på en diett med MYE animalsk fett så må mange begrense det litt siden man da kan risikere å ikke gå så mye ned i vekt pga for mye grønnsaker, dessuten TRENGER man ikke så mye grønnsaker i vektreduksjonsperioden fordi man inntar så mye mettet fett. Men at det er BRA, det er jo ingen i tvil om.

Poenget mitt var vel egentlig at jeg er usikker på hvor mye vitaminer og mineraler det egentlig er i frukt og grønnsaker idag, og om vi sitter og tygger i oss gift når vi spiser det. Jeg syns det er skremmende.