|
Sv: Er det vits i å spise frukt og grønnsaker idag?
Hei Iset.
Jeg kunne godt tenke meg å gripe litt i det med om vi trenger grønnsaker, og det uansett hva du fokuserte på eller ikke. Så det jeg skriver nå er ikke myntet på deg, men din trådoverskrift fikk meg til å tenke på ting.
Som jeg skrev i en anden tråd hvor Torkil stiller spørsmålstegn ved det Skaldeman sir om at vi ikke trenger grønnsaker, og at det likevel ikke er noe næring i. Her sir jeg bare at vi må passe på ikke å tape hodet pga en slankerevulosjon. Grønnsaker ER da en naturlig ting - som er skapt for oss mennesker - hva ellers? Det svarer til å si at vi ikke lenger behøver å gå ut i solen, at det er mye mer D-vitamin å hente i et solarium, eller mer lys å hente i en elektrisk pære.... HALLO! OK, nå satte jeg det litt på spissen, men dere skjønner hvor jeg vil.
Når folk skriker om at det ikke er mer vitaminer og mineraler i grønnsaker, så stusser jeg alltid litt og spør - Hvem er det som sir det, og hvorfor?. I Skaldemans tilfelle vil jeg tro det er en slags forsvar mot kritiske røster som uunngåelig vil komme. Synes også jeg ser for meg helsekostprodusenter proklamere slike utsagn for å få gang i salget...
Etter alt jeg har lest er jeg ikke i tvivl om at lavkarbo-kure/dieter har noe for seg, men jeg nekter å gå med på at kød og fett er "naturlig føte" og ikke grønnsaker og frukt.
|