|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Det er i alle fall viktig å ikke bruke oljer som harskner! Jeg vet ikke med petroleum, om eventuelt skadelige stoffene blir i treet. Googla nå, og ser at du får renset parafinolje på apotek, bl.a. De skal stå litt etter at man har gnidd dem inn. Og man må fortsette å gni inn til det ikke trekker mere, sånn at flaten blir vannavstøtende. Når man i tillegg bruker trespon til slutt, så blir faktisk treet så godt som blankt! Mye bedre enn med fint sandpapir, faktisk!
Joda, har hørt det der med harskning jeg også... samtidig brukte jeg billig solsikkeolje på en IKEA skittentøy-kasse som har stått på badet i 7 år (mettet den en gang til etter 2-3 år) og det har ennå ikke luktet harskt av den. Kanskje industrielle matoljer kan ha sitt bruksområde også.
Har saltkar og -kopper innsatt med linfrøolje og de er veldig blanke og fine (men blir ikke vasket med såpevann heller).
Tipper at det blir bra uansett hva man velger - bare ikke overdriv med zalo. Og - om de blir styggere igjen så er det jo bare å pusse litt og gjenta behandlingen etter en god vask.