|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Pappa brukte oppvarmet linfrøolje. Jeg hadde nok vært forsiktig med petroleumsoljer dersom de skal brukes til mat. Det er nok ikke farlig i den forstand, men dett er heller ikke matkvalitet over det....
Du må uansett polere dem på nytt med veldig fint slipepapir etter påførling av oljen og bruke fuktig klut, ikke vann for å trøke av etterpå. (Dersom oljen ikke har mettet treet vil fukt få trefibrene til å reise seg og de blir grovere igjen.) Polering med trespon har jeg aldri hørt om før, men det høres fornuftig ut på den måten at det har omtrent samme hardhet som det som skal poleres og dermed ikke vil ripe.
Helt lakkliknende overflate får du ikke, men veldig tett inntil.
Og du bør i det lengste unngå zalo og bare bruke god skrubbing og varmt vann... Og tørke dem god raskest mulig etter vask.
Det er i alle fall viktig å ikke bruke oljer som harskner! Jeg vet ikke med petroleum, om eventuelt skadelige stoffene blir i treet. Googla nå, og ser at du får renset parafinolje på apotek, bl.a. De skal stå litt etter at man har gnidd dem inn. Og man må fortsette å gni inn til det ikke trekker mere, sånn at flaten blir vannavstøtende. Når man i tillegg bruker trespon til slutt, så blir faktisk treet så godt som blankt! Mye bedre enn med fint sandpapir, faktisk!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|