Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-06, 20:26   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er det vits i å spise frukt og grønnsaker idag?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Har du vært på Ullanhaug-gården? Der kan du visst kjøpe frukt- og grønnsaksabbonnement, der de leverer det på døra en gang i uka eller noe sånt. Økologisk.

jeg skrev om dem i innlegget også, men tok det bort...
Jeg har handla en del der tidligere, men så så jeg et program på svensk TV (det var visst et BBC program) om økologisk landbruk - og hvor lang tid det tok for jorden å blir renset for forurensning og sprøytemidler. Det var forsøk som var startet ganske tidlig på 60-tallet. Med store jordområder hvor de testet flere ganger i året. Det viste seg at det ville ta flere 100 år før jorden var "ren". Etter det ble det skjeldnere. men jeg kjøper brokkoli, blomkål, sitroner og cherrytomater hver gang jeg er i nærheten. Grønnsakene derfra er jo ikke sprøytet og holder seg også dårlige enn andre grønnsaker så det er best kvalitet vår og sommer. Vi har noen venner på Penne (Lista) som driver med paprika, selleri, purre, vårløk, løk og alle slags urter på økologisk basis. Hun er miljøingeniør. Han er miljøarkitekt. De er "naturfolk", dvs. de bruker bare ren usprøytet mat og bygger hus med naturlige materialer og maler med linolje maling slik de gjorde i gamle dager ! (Det er han vi venter på skal tegne om stue/kjøkken hos oss ... Vi har venta en stund for å si det sånn). De bruker ikke kunststoffer noe sted ! Vel, de har en fantastisk hage og drivhus og når vi kommer hjem derfra har vi bilen full av masse snadder, som vi så vidt klarer å spise før det råtner !

Nå mener jeg ikke at alle skal gjøre som meg, og det er et økonomisk spørsmål for mange. Det er synd at mange må kjøpe frosne grønnsaker for å ha råd til spise dem.....Og mye av det frosne (billige) er også av dårlig kvalitet.

Men grønnsaker må vi ha .... syns jeg !