|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Hvor mange har egentlig problemer med for mye proteiner? Jeg vet at noen - spesielt arvelig belastede - kan få urinsyregikt, men er det et problem med inntaket av proteinet, eller er det et problem med nedbryting av proteinet... ? DVS går det virkelig an for et menneske med all rørlegging i orden (ja, jeg vet det gjelder fåtallet at man er helt 100% på alle punkt, men...) å bli syk av å spise mer ennn 1,5g protein pr kg? Jeg tenker på inuiter og samer og andre tundrafolk. Altså - ingen diskusjon om at lavproteinkost nok er en verdifull behandling for alle med podagra, men jeg forstår ikke helt at det skal være et generelt problem....
Man skal liksom ikke søke så veldig langt før man ser at "proteiner gir surt blod, men IKKE om proteinene kommer som melkvarer" ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15641075 )... og da begynner det å likne en forenkling som kan være villednende i mitt hode? I sær når jeg finner ut at bønner, linser, spinat og sopp regnes som urinsyredrivende. Jeg ville jo ha trodd at spinat - som de fleste ande bladgrønnsaker - skulle være basedannende.
NB - dette er stoff jeg kan lite eller ingenting om, men jeg er nysgjerrig...