|
Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder
Ingen erfaring om arv av hetetokter ennå, men sånn helt generelt bør du vel også se på kvinnene på farssiden. Du har arvet like mange egenskaper fra den siden også.
Selv har jeg tilsynelatende arvet mye av fysiologien til moren min, men samtidig så vet vi jo nå at man ikke bare "får" gener, men at deler av genuttrykket slås av/på utifra hva man selv som person går igjennom, så selv om jeg hadde arvet 100% like genetiske muligheter som moren min så vil livsstil og sykdom likevel sørge for at ikke alle de samme genene er "slått på".
Sånn ellers så er iallfall min erfaring at man godt kan skule til opphavet på begge sider for å se hva man kan forvente å møte av problemer og sykdom (og så kan man forsøke å ta valg som unngår å aktivere dette). For min del vil det si at mamma hadde mye mage-tarm-problemer i fm. stoffskiftet, jeg tror jeg har lært såpass mye nå at jeg skal kunne klare å holde det unna lenger. Pappa sin side var plaget med aldersdiabetes. Det er iallfall et klart hint om at lavkarbo og aktivitet bør være ledsagere i livet mitt.
Jeg rodde meg fryktelig langt bort fra overgangsplager nå, men jeg synes genetikk/arv/miljø/epigenetikk er så interessant!