|
Sv: Gode fettkilder
En litt glemt men meget god fettkilde er rød palmeolje (velg den som er dyrket bærekraftig for all del, ikke regnskogdreperen). Den smaker godt sammen med mange typer kjøtt, inneholder svært mye vitaminer, har mye mettet og enumettet fett (bare 10% flerumettet) og egner seg dermed godt til stekning. Det finnes forskning som viser at den kan ha forebyggende effekt på HKS (dette skyldes trolig det høye innholdet av vitaminer og mineraler, bl.a en spesiell type e-vitamin som finnes i svært få andre matvarer).
Mine hovedfettkilder, alle kaldpressede oljer eller hele matvarer unntatt selolje:
Rød palmeolje
Kokosfett
Olivenolje
Hampolje
Linfrøolje
Selolje
Meierismør
Avokado
Fet fisk (spesielt laks\makrell)
Kjøtt med fett på
Egg
Feite meieriprodukter uten tilsatt sukker
OK fettkilder da de forekommer i matvarer jeg bruker, prøver dog å velge andre og kaldpressede om jeg kan:
Rapsolje varmpresset
Bremykt
Olivenolje varmpresset
High oleic solsikkeolje
Fettkilder jeg prøver å unngå helt:
Solsikke, palmeolje (pga regnskog, ikke helse), soya og maisolje
Omega 6 i seg selv er ikke et problem, man kan faktisk ha et brukbart høyt inntak uten problemer, MEN man må da innta endel omega 3, spesielt marin for å unngå uheldige effekter. Det største problemet med omega 6 er i mine øyne at kildene til det er dårlige, som oftest varmpressede oljer, korn og andre typer mat som inneholder svært lite omega 3.
|