Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-06, 15:47   #11
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spiser noen ost på Skaldeman?

Opprinnelig lagt inn av jankph

å påstå at du ikke tåler ost når du "bare" mister 1.4 kilo i løpet av 2 uker er kanskje å dra den litt langt. .

jeg er helt enig. Du går ikke opp 1 kg i fettvekt på et par døgn heller. Det er ganske enkelt ikke mulig. Det er nok mer sannsynlig at kroppen din samler vann. Og det kommer sikkert mer av rekene enn av noe annet. Selv om reker ikke smaker så salt, så er de salte og jeg kjenner mange mange som ALDRI spiser reker dagen før veiedag. (meg selv iberegnet)

Det kan også komme mye an på hvor du er i syklusen din. Om du har eggløsning eller nærmer deg mensen.

Det er heller ikke mulig å vite om du tåler/ikke tåler noe ved å se på vekta fra dag til dag. Kroppen reagerer ikke så fort. Det du spiser i dag ser du først effekten av om et par dager. (Det skriver også Skaldeman i boka). Og da kan du i tillegg ha spist andre ting som kan virke inn.

Å veie seg hver dag er kanskje spennende og motiverende så lenge vekta går ned, - men vil før eller siden også være en kilde til frustrasjon og dårlige avgjørelser. Å endre spisemønster på grunn av en dags vekt er unødvendig og lite lurt. For å vite om du tåler noe eller ikke må du første kutte det helt ut i minst 14 dager. Så skal du innføre det igjen og spise det i minst 14 dager. Hvis du etter 14 dager (ikke en dag eller to) med ost ser at vekten har økt - KAN det være osten.
Vekten kan variere opp/ned så mye som rundt 3- 4 kilo fra en dag til en annen uten at det behøver å bety noe som helst annet enn at kroppen "sjekker mattilgangen" og sparer på det den kan, nemlig vann, i mellomtiden. Dette skjer også i de tilfellene hvor man gpår for fort ned. Kroppen bremser opp av seg selv. Du vil nok få flere slike opplevelser når du har det så travelt og ikke gir kroppen tid !

1,4 kg i løpet av 14 dager er flott nedgang. Man sier at man kan vente 10% av totalt ønsket vekttap i løpet av de første 14 dagene om man har normal forbrenning. Dvs. skal du ta av 15 kg, er 1.5 kg omtrent hva du har å vente. Skal du ta av 30 kan du gjerne ta av 3 kg - 60/6 kg osv. Og det er om du har NORMAL forbrenning. De fleste slankere har IKKE nornal forbrenning. Den er ødelagt med jojo slanking. Og da går det seinere. Selv med fettrik diett. Dessuten tar det gjerne 2-3 uker før kroppen venner seg til ny forbrenningsmåte.

Du må gi kroppen din tid. HASTVERK ER LASTVERK og DET FINNES INGEN SNARVEIER !!

Om du har lest boka til Skaldeman - så anbefaler jeg å lese den en gang til. Jeg finner mye jeg nok har lest men ikke husker nå på 2. gangs lesning !!