|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Laktase tar hun allerede når hun skal i bursdager og sånn. Hun reagerer litt uansett, men i blant synes hun selv det er ok, om hun skal spise bløtkake eller is borte. Hun tåler laktosefrie produkter. Hun er alt utredet for allergier, så det er på stell. 
Poenget er vel heller at jeg ikke vet hvilke bakterier som går dundas av de gode når man tar antibiotika mot streptokokker! Søstera mi var helt clueless, så tydelig at det fortsatt er litt sånn ikke opplagt at man må gjenopprette bakteriefloraen etter antibiotikakur. De skal til legen igjen på nyåret, men man vet jo aldri hva han vet ...
Smgj? Aner at du kanskje har noe å bidra med her? 
Svar: det meste av tarmflora kan gå ad undas. Men det kommer an på kurlengder, hvor ofte... etc. Hva som er igjen, vet man i praksis ikke uten å ta en relativt dyr ( vi snakker 1500-2000kr ) avføringsprøve. Og den vil ikke gi særlig målrettet visdom om vi ikke snakker parasitter eller større oppblomstringer av bakterier man ikke vil ha.
Når det gjelder biola og desslike så virker de på vanlige mager såvidt jeg forstår mer på grunn av surmelksfaktoren enn på grunn av gjenværende bakterier. Det er et problem at det aller, aler meste man får kjøpt er pasturisert etter at det er ferdiggjæret.
Jeg ville sagt
- har hun symptomer på mage/tarmproblemer, så må hun nok til med enten sterke bakterieprodukter som #VSL3 (det eneste stedet jeg vet som skriver ut det er heggeli helhetsmedisin, men man får det iallfall på resept fra jernbanetorgets bootsapotek) eller forsøke seg med hjemmegjæret kål/kombucha/kefir (man får kjøpt starterpulver på nettet... som laktoseintolerant må man nesten bare eksperimentere... en lang kefirkultur kan være nok til at hun tåler det..... eller ikke). Her snakker jeg altså etter egen erfaring. Husets Herre hadde kjempevirkning av VSL#3 da han ble matforgiftet i SørAfrika - på meg virket det lite, og 1ss hjemmegjæret kål virket MYE mer (jeg angrer på at jeg brukte mye penger på VSL'en)
- har hun ikke symptomer så bestill rett og slett probiotika fra f.eks bigvits, og velg typer med flest mulig ulike bakterier og størst mulig mengde. Vær klar over at det er usikkert hvor mye av disse som kommer seg levende til tarmen. Som prebiotika så er det viktig å spise mye rå/halvrå grønnsaker til maten. Det er det beste "foret" for sånne ettersom jeg har forstått.