|
Sv: Melkeallergi og julefeiring
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
2-4 prosent i følge Tine. Det er nok da sannsynligvis basert på diagnosetall. Jeg vil tro at realiteten ligger noe høyere. Laktosefritt sine tall sier 2-8%, og dersom det er tilfelle at hele 15% av finnene sliter så er sannsynligvis også de reelle tallene for (genetiske) nordmenn med reaksjon også noe høyere.
5-10% av oss har visstnok en genetikk som tilsier laktoseintoleranse.
Det er dessuten vanskelig å beregne hvor mange flere som kan ha disse plagene, siden man kan erverve problemet, også i forbindelse med andre mage-tarm-problemer.
http://www.genetikkportalen.no/defau...ID=10&TilID=80
Jeg vet iallfall at min mor kunne drikke melk som en kalv, men at jeg ikke kan det...
Genetisk laktasemangel er ytterst sjeldent, 5-10% et garantert langt over det som er reelt. Hypolaktasi, altså en avtagende laktaseproduksjon er mer vanlig. I norden er forekomsten beregnet til 2-18%, med høyest forekomst i Finland og lavest på Island. Norge ligger nok i det området du nevner, men forekomsten har muligens økt de siste årene pga innvandring.
Sekundær laktasemangel som du nevner er kanskje den vanligste årsaken til laktoseintoleranse, og kan komme f.eks. som følge av cøliaki eller inflammatoriske tarmsykdommer som chrons og ulcerøs kolitt.
Men, med mindre man har en medfødt laktasemangel (som fremdeles er ekstremt sjelden), så vil laktoseintolerante tåle ulike mengder melk. Syrnede eller fullfete produkter kan tåles bedre enn søtmelk. I tillegg er ikke symptomene på laktoseintoleranse farlige, så det er ikke skadelig å få i seg mer laktose enn man tåler, selv om følgene selvfølgelig er ubehagelige.
|