Vis enkelt innlegg
Gammel 04-12-12, 21:44   #13
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Spis dessert hver dag

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Toleransen for sukker er svært forskjellig, så det her med "måtehold i alle retninger, for alle" har aldri tiltalt meg noe særlig. Det er litt som "litt cyanid har vel aldri skadet noen"... satt på spissen. "Måtehold med alt - også måteholdet"...

Jeg er mye mer for at dette er veldig individuelt og at almengyldige utsagn burde man være for god til. Litt sukker for en diabetiker, litt mel for en cøliaiker... ikke noe av det er bra, selv om man godt kan gi cøliaikeren sukker og diabetikeren (litt) mel... At jeg eller Kari tåler å spise dessert hver dag betyr ikke at det er et godt råd å gi ALLE. Og i sær burde man være forsiktig innen Kari's "målgruppe", vil nå jeg påstå da...

Enig. Og jeg ser trådstarters poeng.

Opprinnelig lagt inn av Kitt

Hun har faktisk helt rett og det er ikke noe hun har funnet på heller! Det er eldgammel viten.
Da jeg vokste opp, spiste vi dessert hver dag og det var svært vanlig at man gjorde det. En liten skål med banan og melk, litt puffet ris, hjemmelaget sviskegrøt eller fruktkompott osv.
For at man skal føle seg tilfredsstilt etter et måltid, bør måltidet bestå av flere smaker, deri blant søtt! Og den totale sukkerbelastningen bli mindre om man spiser det søte som en del av middagen!
Akkurat som man bør spise en frukt sammen med en neve mandler osv.

Ja, i TCM (kinesisk medisin) er man opptatt av akkurat dette med alle smaker i ett måltid. Balanse er nøkkelen! En liten sjokoladebit etter middag f eks, hvis man tåler det.

Men jeg synes det er en smule umusikalsk av fru Jaquesson. Ikke at det er noe nytt, hun virker som hun mangler både takt og tone

Sist redigert av Huldr : 04-12-12 kl 21:52.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat