|
Sv: Novemberstarterne
Opprinnelig lagt inn av Sjøstjerne, her.
Tok en sånn urinstix test her om dagen, å den lyste lyst fiolett! Så da er jeg jo i ketose, har da vært offisielt på ketolysekuren siden Mandag. Når er det jeg begynner å rase ned i vekt!? Huff. Får bare smøre meg med tålmodighet.
Jeg er sånn småkvalm hele tiden da, trudde først det var pga stort oste inntak, men har nesten ikke spist ost de siste dagene og er alltid litt småkvalm etter alle måltid. Tipper det er tegn på att noe skjer? Har hatt hodepine, små svimmel, generelt tegn på lavt blodsukker.
Har alltid vært plaget med veldig lavt blodtrykk, men det har begynt å stabilisere seg litt nå. Men den småkvalmen er litt rar, orker ikke så mye mat. Men er ikke sånn små sulten hele tiden.
Håper alle har hatt en kjempe fin start på Desember måneden! Min begynte med hjemmelaget lavkarbo varm sjokolade! Som var HIMMELSK! Med hjemmelaget krem!
De ubehagene du nevner er typiske symptomer på overgangen til ketose. Denne overgangen (med ubehagene) kan vare fra et par dager til et par uker.
Det er ikke sånn at man nødvendigvis raser ned i vekt av lavkarbo, eller av å være i ketose. Men dette er en lettere måte å holde seg til vektnedgangen uten sprekker. Det er fordi du kun spiser når du er sulten, og det du spiser holder deg mett mye lenger enn hva et par skiver med skive med kokt skinke ville ha gjort.
Veldig mange går veldig fort ned de første ukene (noen går ikke noe særlig ned, mens andre opplever 4-5 kilo i løpet av de første 2-3 ukene). Men når man går ned så mye i vekt på en gang når man spiser lavkarbo, så er det ikke fordi man går ned 4-5 kilo i fett, men i vannvekt. Kroppen har holdt på mye vann, som nå slipper taket.
Husk også at når kroppen din syns den har nådd idealvekten, så slutter du å gå nedover. Kroppens idealvekt er ikke nødvendigvis det samme som hva du ser på som idealvekt.
Selv på lavkarbo så går man ofte ikke ned mer enn 0,5- 1 kilo ned i uken i snitt.
Husk å måle cm på kroppen din. Det hender at man ikke går ned i vekt, men så har man krympet litt i størrelse istedet den siste uken. Da er det greit å ha et målebånd for å sjekke, for det er utrolig kjedelig å oppleve at vekten står stille og så ikke oppdage at man har gått ned 4 cm rundt midjen siden forrige mandag siden man ikke har tatt frem målebåndet.
Drikk MYE vann! Drikk vann hele tiden. Når jeg spiser lite karbohydrater er jeg tørst nesten hele tiden (men ikke press det i deg!). Ha oppi litt sitron eller agurk i vannet hvis du syns det er vanskelig å drikke nok. Men siden stixen din var lys lilla, så ser det ut som du klarer deg bra så langt. Husk at hvis stixen blir mørk lilla så er det et tegn på dehydrering.
Prøv å unngå søtstoffer de første ukene. Søtstoffer er en kjent partystopper som kan forhindre deg i å gå videre ned i vekt.
Og prøv å få omtrent alle karbohydratene dine fra grønnsaker.

|