|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Jupp. Og når det gjelder sko er det - grovt sett - to ideologier... den ene mener at man trenger demping og korreksjon, den andre at foten trenger minst mulig fordi den i seg selv har fantastisk innebygget støtdemping som man hemmer gjennom å løpe med forøyede, og dempede hæler. Min erfaring er at det er bedre for meg med minimale sko. Har ikke vondt i beina med det, men jeg har returnert (og kastet) flere par sko i mellomdyr klasse fordi de ble vonde på føttene etter 2-4km. Med minimale sko er min erfaring at det blir lettere å løpe mer framover på foten, såfremt man tar det pent i starten og bygger opp musklene skikkelig. (Når det er sagt tror jeg gjerne at det finnes bein som trenger mer hjelp - men jeg tror ikke det gjelder 80-90% av mosjonistløperne. Vel, det er min mening. )
Jeg er nok definitivt blant de som trenger demping og støtte både her og der. :P Gikk til noen som tilsvarer Löplabbet her i London i dag. Fikk prøvd joggesko på tredemølle og sett bilder av løpingen min. Plattfot med stor p. Så... nå har jeg joggesko som er overraskende behagelige. Happy ending (forhåpentligvis)
|