Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-12, 09:45   #46
gamlebyen
Seniormedlem

gamlebyen sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Tren som en mann og se ut som en gudinne

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hypah og Gamlebyen (og alle dere andre som har peiling!) - jeg trener litt, sånn for meg sjøl på stuegolvet og bruker da både manualer som ikke er regulerbare (til skulderøvelsene mine, dårlig skulder, fått veiledning av fysio) og til litt "bicepsløft" bruker jeg manualer der jeg kan sette på flere vektskiver om nødvendig.

Det jeg lurer på er - er det "lettere" (altså ikke i tyngdemessig forstand, men teknisk) å løfte en lang stang med vektskiver i endene enn to mindre manualer med vektskiver? Det blir jo fort litt klumpete med to manualer med vektskiver i begge ender... Og finnes det kortere stenger enn 170 cm?! Jeg har da ikke bruk for en som er sååå lang! Den er jo mye lengre enn meg sjøl til og med! Mener jeg har sett på 120 cm? Hva er passe lengde for ei lita flis på 152 cm?

Jeg løfter ikke tungt, dere hadde antagelig flirt dere fordervet hadde dere sett meg, men merker kjempestor fremgang på noen få uker bare (trener 2 ganger i uka) og er storfornøyd med det.

Sorry, så ikke denne før nå.

Det kan muligens være lettere å holde balansen med en vektstang som er lengre enn f eks manualer. Du vil også få en annen vektdistribusjon enn med manualer. Vi er jo ofte litt sterkere i den ene siden, avhengig av om man er høyre- eller venstrehendt.
Høyden din spiller ingen rolle når det gjelder dette, men som Hypah skrev, det er kanskje mer praktisk å ha en kortere stang.
Husk at de kortere stengene veier som regel mindre enn de lange (olympiske veier 20 kg).
Når det gjelder vekta, så ikke tenk på det. Det viktigste er at du løfter med en belastning som passer din kropp og ditt nivå. Noen må opp i 30 kg hantler på visse øvelser, mens andre må bruke 5 kg. Det skal være tungt nok til at du sliter med de siste repene, men ikke så tungt at du ikke klarer å gjennomføre med ok teknikk (handler også om å unngå skade).

Lykke til og stå på!

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat